Laatutyön tavoitteet
Lukiolain (714/2018) 56 §:n mukaan koulutuksen järjestäjä vastaa järjestämänsä koulutuksen laadusta ja laadunhallinnan jatkuvasta kehittämisestä. Koulutuksen järjestäjän tulee arvioida antamaansa koulutusta ja sen vaikuttavuutta sekä osallistua säännöllisesti ulkopuoliseen toimintansa ja laadunhallintajärjestelmiensä arviointiin. Koulutuksen järjestäjän tulee julkistaa järjestämiensä arviointien keskeiset tulokset.
Lukiokoulutuksen laatustrategia (OKM:n julkaisuja 2022:43) määrittää lukiokoulutuksen laadunhallinnalle ja sen johtamiselle valtakunnalliset ja yhdensuuntaiset periaatteet. Sen tavoitteena on vahvistaa lukiokoulutuksen korkeaa laatua ja tasalaatuisuutta sekä ohjata koulutuksen järjestäjiä jatkuvana laadunhallintaan ja toiminnan kehittämiseen.
Tällä sivustolla on esitelty Savonlinnan Taidelukion laatukäsikirja, joka pohjautuu edellä kerrottuun julkaisuun. Käsikirja myös vastaa lukiolain vaatimukseen lukiokoulutuksen laadun jatkuvasta kehittämisestä. Koulutuksen järjestäjä on Savonlinna Taidelukion osalta Savonlinnan kaupunki.
Tällä sivustolla esitellyt osiot ovat sellaisia, joiden avulla tavoittelemme opiskelijan oppimisen ja osaamisen vahvistamisestä sekä lukioyhteisömme hyvinvoinnin lisäämistä.
Laautyön keskeiset periaatteet
Laatutyön mittarit
Mittareina toimivat joko indikaattorit ja kerätyt palautteet. Indikaattorititeo ei vaadi erillistä palautejärjestelmää vaan se saadaan oppilaitoksen ulkopuoliselta taholta tai esim. opiskelijatietojärjestelmästä sellaisenaam.
Indikaattoreina toimivat seuraavat;
- Ylioppilastutkintolautakunnan tilastojulkaisut kevään 2022 tutkintokerrasta alkaen
- Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) toteuttamat kouluterveyskyselyt vuodesta 2023
- Savonlinnan kaupungin tuottamat aineistot, mm. työhyvinvointiin liittyen
- opiskelijatietojärjestelmästä saatavat koosteet
Palautteista tärkeimmät ovat laajat opiskelijakyselyt;
- Ensimmäisen vuosikurssin opiskelijat, tulokysely
- Toisen vuosikurssin opiskelijat, olokysely
- Kolmannen vuosikurssin opiskelijat, päättökysely
Arviointiedon käsittelytasot
Mittareiden tuottamat tulokset käsitellään vuosikurssitapaamisissa opiskelijoiden kanssa sekä lukuvuoden loppupuolella opettajatyöpäivässä. Opiskelijoiden huoltajille tulokset toimitetaan wilman välityksellä. Tulokset sisällytetään myös opinto-oppaaseen.
Tuloksien perusteella laadimme lukuvuosisuunnitelmaan oppimisen laadukkuuteen, opiskelijoiden hyvinvointiin ja osallisuuteen, oppilaitoksen toimintakulttuuriin sekä lukiokoulutuksen saavutettavuuteen liittyviä kehittämiskohteita. Nämä kohteet voivat liittyä seuraaviin tasoihin;
- Koulutuksen järjestäjätaso
- Oppilaitoksen hallintotaso
- Oppilaitoksen henkilökuntataso
- Oppilaitoksen opiskelijat
- Oppilaitoksen sidosryhmät