Opetus- ja kulttuuriministeriö (OKM) halusi erityistehtävälukiouudistuksen yhteydessä (2016-2017) varmistaa, että erityisen koulutustehtävän lukioiden osaaminen saadaan koko lukiokentän käyttöön. Tästä johtuen se valitsi hakemusten perusteella joukon kehittäjälukioita, jotka saivat velvollisuuden kehittää ja levittää painotukseensa liittyviä pedagogiikan, toimintakulttuurin ja oppimisympäristön hyviä malleja ja käytänteitä. Lisäksi nämä lukiot vahvistavat valtakunnallisesti henkilöstön opetuksellisia valmiuksia ja osaamista ja edistävät kaikkien alaan kuuluvien toimijoiden yhteistyötä.
Kehittämistehtävä annettiin Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (KARVI) ja opetus- ja kulttuuriministeriön toteuttamissa auditoinneissa lokakuussa 2017 yhdelletoista suomalaiselle lukiolle. Edustettuina erityistehtävinä ovat musiikki, urheilu, kuvataide, vieraat kielet, matematiikka ja luonnontieteet sekä yrittäjyys. Näistä lukioista kahdeksan toimii pääkaupunkiseudulla ja kolme muualla Suomessa.
Savonlinnan Taidelukio valittiin siis tähän harvalukuiseen joukkoon ja sen tehtäväksi tuli kuvataiteen lukiokoulutuksen kehittäminen koko valtakunnassa. Savonlinnan Taidelukion rinnalle kuvataiteen kehittäjälukioksi valittiin Tölö Gymnasium Helsingistä.
OKM on vahvistanut marraskuussa 2018 valituille lukioille erillisrahoituksen. Sen määrä on jyvitetty OKM:öön toimitetun kehittämissuunnitelman laadun ja laajuuden mukaan. Savonlinnan Taidelukio saa vuosittain tätä rahoitusta 185 000€. Rahoitus on ylimääräistä valtionosuushanketta ja siitä on perustettu erillinen kustannuspaikka, 3605. Nämä tehtävät ja rahoitukset ovat suhteellisen pitkäaikaisia eli ne ovat voimassa 31.7.2025 saakka. Ylimääräinen valtionosuuskertymä Savonlinnalle tästä on näiden vuosien osalta 1 295 000€.
MUTU – Muotoilukasvatuksen paketti lukiolle
Taidelukio aloitti yhteistyönä Suomu ry:n kanssa tuottamaan muotoiluoppimisen kokonaisuutta tammikuussa 2020. Projekti saatiin maaliin maaliskuussa 2021, kun MUTU lanseerattiin live-lähetyksenä 23.3.2021 julkisuuteen kuvistuubin ensimmäisenä sisältönä.
MUTUn oppimateriaali perustuu Savonlinnan Taidelukiossa kehitettyihin sisältöihin, joihin Suomu ry:n sekä Piknik People -yrityksen työntekijät Mari Savio ja Anna Kokki tuottivat yhteissuunnittelutyökalujen avulla muotoiluoppimisen työtapojat ja menetelmiä.
MUTUn tavoite on innostaa ja avata muotoilun maailmaa, kehittämistä ja keksimistä. Se kannustaa kokeilemaan erilaisia tekemisen ja oppimisen tapoja. MUTU avaa muotoilua kokonaisuutena. Opiskelijat pääsevät kokemaan, kokeilemaan ja testaamaan muotoilun eri alueita itse. MUTU koostuu kolmesta osasta: opettajan oppaasta, opiskelijan luonnoskirjasta sekä kolmiulotteisista MUTU-nopista. https://www.kuvistuubi.fi/muotoilu/
Tämä kehittämistyö tukee lukioiden ns. LOPS2021-työtä. Muotoiluoppimisen oppimateriaalipaketti auttanee eniten KU02-opintojakson suunnittelussa. Uusi opetussuunnitelma on käytössä 1.8.2021 alkaen lukio-opintonsa aloittavien osalta. Tavoitteena oli kehittää KU02 –opintojaksoon, Ympäristön tilat, paikat ja ilmiöt, liittyvää tuki- ja oppimateriaalia. Materiaali on maan kaikkien lukioiden kuvataideopetuksen käytettävissä.
MUTU-muotoilupaketti koostuu opiskelijan omasta luonnoskirjasta, opettajan oppaasta ja kolmiulotteisesta lisämateriaalista. Kaikki materiaalit ovat vapaasti ladattavissa ja tulostettavissa netistä, osoitteesta https://www.kuvistuubi.fi/
Opiskelijan luonnoskirjasta löytyy eri laajuisia projekteja, joita on voi soveltaa tilanteen mukaan. Opettaja ja opiskelijat voivat yhdessä valita kiinnostavia kokonaisuuksia. Open oppaasta löytyy mm. tiivistä taustatietoa ja materiaalikirjasto aiheeseen syventymiseen.
Lanseerauksen jälkeen olemme lähettäneet MUTU-kokonaisuuden oppaita yhteensä 404 kpl:tta. Tähän liittyen olimme yhteyksissä kaikkiin suomenkielisiin lukioihin.
Nettisivusto kuvistuubi.fi
Kehittämistehtävässä päätettiin panostaa Kuvistuubiin, joka on lukion kuvataidekasvatukseen suunnattu sivusto. Sivuston on tarkoitus toimia kuvataideopettajan materiaalipankkina, inspiraationa ja mahdollisuutena uuden oppimiseen. Kuvistuubiin kerätään kuvataidealan ammattilaisten esittelyjä, teoriaa sekä ideoita tehtäviin. Kuvistuubin visuaalisen ilmeen suunnitteli Piknik Peoplen Joonas Luotonen, jonka kautta myös tekninen runko rakentui.
Kuvistuubin ylänavigointi jakautuu osioihin Kuvataide, Muotoilu, Arkkitehtuuri, Media sekä Kuvisluokka. Kuvataiteen alle on jo rakennettu info- ja materiaalipaketit piirustukseen, maalaukseen, katutaiteeseen, sarjakuvaan, taidekeramiikkaan ja taidekeskusteluun. Pääset tutustumaan niihin tästä linkistä, https://www.kuvistuubi.fi/#
Kuvistuubin sisältöjen osalta kuratoimme yhteistyötahojen kanssa valikoituneita taiteilijoita, haastattelemme näitä ja valikoimme sitten edustavat kuvakokonaisuudet. Näin toteutettiin esim. piirustus-osio Iida valkosen kanssa. Taidekeramiikan kokonaisuuden tuotti Arabian Taideosastoyhdistys. Yhteistyötä on toteutettu Arabian taideosastoyhdistyksen puheenjohtaja Elisse Simonsonin kanssa, sekä videot on kuvannut ja editoinut Jefunne Gimpel. Heiltä on saatu materiaali taidekeramiikka-osion alle, sekä myös muotoilun alle.
Arkkitehtuuriosio on työn alla ja toteuttajaksi on valittu Archinfo / arkkitehtuurikasvatuksesta vastaava Eeva Astala. Eevan siirryttyä pelkästään arkkitehtuuripolitiikan puolelle, hänen tilalleen tuli Laura Nikkilä. Arkkitehtuurin osiota kehitetään yhteistyössä Gaudian lukion kuvataideopettajan & arkkitehti Jere Malisen kanssa.
Lasten ja Nuorten Taidekeskus, Nuori taide, on tuottanut Kuvisluokka -otsikon alle Puhutaan taiteesta -osion, jonka tehtävänannot auttavat harjoittelemaan puheenvuorojen pitämisiä sekä ryhmäkeskusteluja.
Lukuvuoden 2021-2022 aikana koordinaattori on kerännyt Kuvistuubi-sivustolle taiteilijaesittelyjä seuraavilta taiteilijoilta: Tuomo Saali, Samuli Heimonen, Susanne Gotberg, Maiju Salmenkivi, Emma Ainala, Kaarina Haka, Kaarina Kaikkonen, Hanna Vihriälä, Jiri Geller, Tiitu Takala, Ville Tietäväinen ja Hanneriina Moisseinen.
Sisustusarkkitehtuuriosion tuottamisen on aloittanut ex-taikkarilainen sisustusarkkitehti Johanna Strand.
Ihmefilmi ry:n Elina Vitkala sekä Mette Lagerstam suunnittelevat Media-otsikon alle kokonaisuutta, jossa käsitellään elokuvaa.
Av-arkki palkkaa korkeakouluharjoittelijan , jonka tehtävin kuuluu muun muassa rakentaa koostetta mediataiteilijoista Kuvistuubi-sivustolle. Myös muuta yhteistyötä on suunnitteilla keväälle 2023.
Sarjakuvataiteilija H-P Lehkonen koostaa historiapakettia zine-lehdistä sekä tekee kuvallisen ohjeen lehden taitteluun.
Iida Valkonen tuottaa taiteilija- ja tekniikka -kokonaisuutta taidegrafiikasta.
Yhteistyötä on myös viritelty seuraavien tahojen kanssa: Biotaiteen seura, ympäristötaiteen seura, Helsinki Urban art ry, Arkkitehtuurimuseo, Mikkelin Taidemuseo sekä Kuvanveistäjäliitto
Taikkarin ja Lapinlahden lukion ja kuvataidelukion yhteistyö
Savonlinnan Taidelukio on tehnyt kokeellista yhteistyötä Lapinlahden kuvataidelukion kanssa. Tavoitteena on hahmotella koulujen välisen yhteistyön mahdollisuuksia ja suunnitella näyttelytoimintaa, jolla nostettaisiin kuvataiteen huomioarvoa oppiaineena. Lapinlahden kuvataidelukio vieraili Savonlinnan Taidelukiolla syksyllä 2021, jolloin opiskelijat pääsivät tutustumaan toisiinsa sekä toteuttamaan yhteisöllistä piirtämistä kuvataideopettajien yhteisesti suunnittelemassa työpajassa.
Yhteistyötä jatkettiin sopimalla yhteisestä tehtävänannosta, joka tähtää kollektiiviseen teoskokonaisuuteen ja näyttelyyn:
Kollektiivinen teoskokonaisuus käsittelee erilaisten ympäristöjen merkityksiä. Ympäristöjä tarkastellaan pitkällä aikajanalla. Niissä pohditaan historiaa, mikä voi olla vaikuttanut nykyisyyteen, ja tähyillään tulevaisuuteen, kenties unelmiin, mutta myös uhkakuviin. Teos rakentuu ensin kirjeenvaihtona oppilaitosten välillä: keskeneräisiä teospaloja lähetetään koulusta toiseen, jotka kukin jatkavat niitä valmiiksi. Lopulta kaikista rakennetaan installaatio-kokonaisuus, joka asettuu tilaan moniulotteisesti.
Materiaalina käytetään tukevaa paperia tai kartonkia, joihin piirretään ja maalataan. Papereista leikataan muotoja, joita voi yhdistellä toisiinsa. Näistä muodoista luodaan erilaisia pienoismaailmoja, jotka voivat asettua tilaan lattialle, jalustalle tai katosta roikkumaan. Paperimaailmoja valaistaan suoralla valolla, saaden aikaan niistä lankeavat suuret varjot seinäpintoihin.
Yhteistyö huipentui Taidelukion prjoketiviikolle, jolloin opiskelijoita tuli ohjeistamaan varjotaiteilija Paula Vilmi. Vilmin työpajassa rakennettiin teoksia valmiimmaksi, ja niistä alettiin rakentamaan kokonaisuuksia. Tätä tietoa taikkarilaiset veivät sitten Lapinlahteen vierraillessaan siellä samalla viikolla.
Kollektiivisesta kokonaisuudesta rakennetaan näyttely syksyllä 2022. Näyttelyn pohjalta suunnitellaan tehtäväkokonaisuutta, jota kehittämistehtävän avulla voidaan jakaa lukioihin ympäri Suomea. Yhteistyö voisi myös johtaa kuvataiteen oppiaineen yhteisnäyttelyyn aluksi esim. kuvataidelukioiden kesken, mutta voisi myös laajentua suuremmaksi ilmiöksi. Näyttelytoiminnan idea on nostaa kuvataidetta oppiaineena esiin isommalla volyymilla.
Täydennyskoulutukset
Lukuvuoden aikana koronavirustian hankaloitti kaikkien kehittäjälukioiden täydenyskoulutussuunnitelmia. Taidelukiolla päädyttii painottamaan täydennyskoulutusta syksystä 2022 alkaen. Keväällä järjestettiin TAITEILIJA JA AKTIVISMI -luento 18.5.2022. Luennolla esiteltiin kuvataiteilija Jani Leinosen taideprojekteja hänen uransa varrelta. Jani Leinosta haastatteli Elina Vitkala. Luennon avasi lukiokuvataiteen valtakunnallisen kehittämistehtävän koordinaattori Katriina Kaija.
Almunitoiminta
Alumniverkoston kokoamista jatkettiin lukuvuoden aikana. Tähän menness olemme koonneet seitsemän alumnin esittelyt. Niihin pääset tutustumaan oheisesta linkista. Ohessa vielä upotettuna Teemu Muurimäen terveiset vanhasta opinahjostaan.
Kesälle 2022 on suunnitteilla alumninäyttely Taikkari forever. Sitä on valittu kuratoimaan taidelukion käynyt kuvataiteilija Sini Kosonen, ja siihen on kaikille alumneille avoin haku.
Hankehallinnointi
Kehittämistehtävän erillistehtäviä ovat lukuvuoden 2021 – 2022 suorittaneet koulun viranhaltijoista seuraavat henkilöt; Kati Sinkkonen, Seija Tikka, Katriina Kaija, Joacim Rönn, Johanna Rotko, Iida Valkonen ja Reima Härkönen. Lisäksi ostopalveluna on hankittu erillistehtäviä Suomu Ry / Tili-Savio Oy:ltä, Piknic People Studio Oy:ltä, Hosting-palvelu Oy:ltä sekä Tott-Print Oy:ltä.
Lisätietoa kehittämistehtävän toteuttamiseen liittyen löydät koulumme verkkosivuilta
Savonlinnan Taidelukion vuosikertomus 2021 - 2022