TERVEYSTIETO

Ter­veys­tie­to on moni­tie­tei­seen tie­to­pe­rus­taan no­jau­tu­va oppi­aine, jon­ka tar­koi­tuk­se­na on edis­tää ter­veyt­tä, hy­vin­voin­tia ja tur­val­li­suut­ta tu­ke­vaa osaa­mis­ta. Läh­tö­koh­ta­na on elä­män kun­ni­oit­ta­mi­nen ja ih­mis­oi­keuk­sien mu­kai­nen ar­vo­kas elä­mä. Ter­veys ym­mär­re­tään fyy­si­se­nä, psyyk­ki­se­nä ja so­si­aa­li­se­na hy­vin­voin­ti­na sekä toi­min­ta- ja työ­ky­ky­nä. Ter­vey­teen ja tur­val­li­suu­teen liit­ty­viä il­mi­öi­tä tar­kas­tel­laan ter­veys­o­saa­mi­sen eri osa-alu­ei­den kaut­ta. Näi­tä ovat ter­vey­teen liit­ty­vät tie­dot, tai­dot, itse­tun­te­mus, kriit­ti­nen ajat­te­lu sekä eet­ti­nen vas­tuul­li­suus.

Lu­ki­on ter­veys­tie­don ope­tuk­ses­sa ter­veyt­tä ja sai­rauk­sia sekä ter­vey­den edis­tä­mis­tä ja sai­rauk­sien eh­käi­syä ja hoi­toa tar­kas­tel­laan tut­ki­mus- ja ko­ke­mus­tie­don avul­la sekä yk­si­lön, per­heen, yh­tei­sön että yh­teis­kun­nan ja glo­baa­lis­ta näkö­kul­mas­ta. Ter­veys­o­saa­mi­seen si­säl­tyy ter­vey­teen ja sai­rau­teen liit­ty­vän si­säl­tö­tie­don ja toi­min­nal­lis­ten tai­to­jen ohel­la ter­veys­tie­don han­kin­ta, kriit­ti­nen ar­vi­oin­ti, tul­kin­ta ja so­vel­ta­mi­nen sekä ym­mär­rys ym­pä­ris­tön ja pe­ri­män vai­ku­tuk­sis­ta ter­vey­teen. Osaa­mi­seen kuu­luu myös ter­vey­teen liit­ty­vien ar­vo­jen poh­din­ta ja nä­ke­mys eri ter­veys­kult­tuu­reis­ta ja ter­vey­den ja sai­rauk­sien his­to­ri­as­ta kan­sain­vä­lis­ty­väs­sä maa­il­mas­sa.
Ter­veys­tie­don ope­tuk­ses­sa teh­dään yh­teis­työ­tä mui­den oppi­ai­nei­den kans­sa sekä tu­e­taan opis­ke­li­joi­den osal­li­suut­ta ja ter­veys­o­saa­mi­sen hyö­dyn­tä­mis­tä yh­tei­söl­li­sen opis­ke­lu­huol­lon ke­hit­tä­mi­ses­sä.

Ter­veys­tie­to on moni­tie­tei­seen tie­to­pe­rus­taan no­jau­tu­va oppi­aine, jon­ka tar­koi­tuk­se­na on edis­tää ter­veyt­tä, hy­vin­voin­tia ja tur­val­li­suut­ta tu­ke­vaa osaa­mis­ta. Läh­tö­koh­ta­na on elä­män kun­ni­oit­ta­mi­nen ja ih­mis­oi­keuk­sien mu­kai­nen ar­vo­kas elä­mä. Ter­veys ym­mär­re­tään fyy­si­se­nä, psyyk­ki­se­nä ja so­si­aa­li­se­na hy­vin­voin­ti­na sekä toi­min­ta- ja työ­ky­ky­nä. Ter­vey­teen ja tur­val­li­suu­teen liit­ty­viä il­mi­öi­tä tar­kas­tel­laan ter­veys­o­saa­mi­sen eri osa-alu­ei­den kaut­ta. Näi­tä ovat ter­vey­teen liit­ty­vät tie­dot, tai­dot, itse­tun­te­mus, kriit­ti­nen ajat­te­lu sekä eet­ti­nen vas­tuul­li­suus.

Lu­ki­on ter­veys­tie­don ope­tuk­ses­sa ter­veyt­tä ja sai­rauk­sia sekä ter­vey­den edis­tä­mis­tä ja sai­rauk­sien eh­käi­syä ja hoi­toa tar­kas­tel­laan tut­ki­mus- ja ko­ke­mus­tie­don avul­la sekä yk­si­lön, per­heen, yh­tei­sön että yh­teis­kun­nan ja glo­baa­lis­ta näkö­kul­mas­ta. Ter­veys­o­saa­mi­seen si­säl­tyy ter­vey­teen ja sai­rau­teen liit­ty­vän si­säl­tö­tie­don ja toi­min­nal­lis­ten tai­to­jen ohel­la ter­veys­tie­don han­kin­ta, kriit­ti­nen ar­vi­oin­ti, tul­kin­ta ja so­vel­ta­mi­nen sekä ym­mär­rys ym­pä­ris­tön ja pe­ri­män vai­ku­tuk­sis­ta ter­vey­teen. Osaa­mi­seen kuu­luu myös ter­vey­teen liit­ty­vien ar­vo­jen poh­din­ta ja nä­ke­mys eri ter­veys­kult­tuu­reis­ta ja ter­vey­den ja sai­rauk­sien his­to­ri­as­ta kan­sain­vä­lis­ty­väs­sä maa­il­mas­sa.
Ter­veys­tie­don ope­tuk­ses­sa teh­dään yh­teis­työ­tä mui­den oppi­ai­nei­den kans­sa sekä tu­e­taan opis­ke­li­joi­den osal­li­suut­ta ja ter­veys­o­saa­mi­sen hyö­dyn­tä­mis­tä yh­tei­söl­li­sen opis­ke­lu­huol­lon ke­hit­tä­mi­ses­sä.

Ter­veys­tie­don ope­tuk­sen ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Ar­vi­oin­ti

Ar­vi­oin­ti koh­dis­tuu ter­veys­tie­don ta­voit­tei­den saa­vut­ta­mi­seen ter­veys­o­saa­mi­sen eri osa-alu­eil­la kurs­si­koh­tai­sia ta­voit­tei­ta ja kes­kei­siä si­säl­tö­jä pai­not­ta­en. Ar­vi­oin­nis­sa kiin­ni­te­tään huo­mi­o­ta ter­veyt­tä ja sai­raut­ta kos­ke­van tie­don ja syy- ja seu­raus­suh­tei­den ym­mär­tä­mi­seen sekä sii­hen, mi­ten opis­ke­li­ja osaa so­vel­taa, ana­ly­soi­da, ar­vi­oi­da ja yh­dis­tää eri­lai­siin läh­tei­siin pe­rus­tu­vaa tie­toa. Ar­vi­oin­nis­sa ote­taan huo­mi­oon opis­ke­li­jan toi­min­nal­lis­ten tai­to­jen ke­hit­ty­mi­nen. Op­pi­mis­pro­ses­sin ai­ka­na an­net­tu ar­vi­oin­ti ja pa­lau­te tu­ke­vat opis­ke­li­jaa ke­hit­tä­mään ter­veyt­tä ja sai­raut­ta kos­ke­vaa eet­ti­ses­tä arvo­poh­din­taa ja tai­to­ja pe­rus­tel­la ter­veys­va­lin­to­ja sekä ar­vi­oi­da yh­tei­sös­sä teh­ty­jä ter­veyt­tä ja sai­raut­ta kos­ke­via rat­kai­su­ja. Kurs­sin arvo­sana pe­rus­tuu jat­ku­vaan ja moni­puo­li­seen näyt­töön ter­veys­o­saa­mi­sen eri osa-alu­eil­la. Ar­vi­oin­ti ei koh­dis­tu opis­ke­li­jan ar­voi­hin, asen­tei­siin, ter­veys­käyt­täy­ty­mi­seen tai mui­hin hen­ki­lö­koh­tai­siin omi­nai­suuk­siin.

Pakollinen kurssi

Te01 Ter­vey­den pe­rus­teet
Pa­kol­li­sel­la kurs­sil­la sy­ven­ne­tään pe­rus­o­pe­tuk­sen ai­ka­na opit­tua ter­veys­o­saa­mis­ta ja ym­mär­rys­tä ter­vey­den ja hy­vin­voin­nin edis­tä­mi­ses­tä. Li­säk­si opi­taan tun­nis­ta­maan ja ar­vi­oi­maan ter­vey­den edel­ly­tys­ten to­teu­tu­mis­ta omas­sa elä­mäs­sä, lähi­yh­teisöis­sä ja ym­pä­ris­töis­sä sekä yh­teis­kun­nal­li­ses­sa pää­tök­sen­te­os­sa. Kes­keis­tä on myös itse­hoi­to­val­miuk­sien ja ar­jen ter­veys­o­saa­mi­sen ke­hit­tä­mi­nen, mie­len­ter­vey­den suo­jaa­mi­nen sekä ajan­koh­tais­ten ja opis­ke­li­joi­den esil­le nos­ta­mien asi­oi­den kä­sit­te­ly.

Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt

Valtakunnalliset syventävät kurssit

TE02 hmi­nen, ym­pä­ris­tö ja ter­veys

Kurs­sil­la tar­kas­tel­laan ter­veyt­tä, hy­vin­voin­tia ja tur­val­li­suut­ta voi­ma­va­ra­na ja pe­reh­dy­tään so­si­aa­li­seen kes­tä­vyy­teen osa­na kes­tä­vän tu­le­vai­suu­den ta­voit­tei­ta. Kes­keis­tä on myös tar­kas­tel­la pe­ri­män ja ym­pä­ris­töön liit­ty­vien te­ki­jöi­den yh­teyk­siä ja vai­ku­tuk­sia ter­vey­teen ja toi­min­ta­ky­kyyn.

Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt

Te03 Ter­veyt­tä tut­ki­mas­sa

Kurs­sil­la luo­daan koko­nais­ku­vaa ter­vey­den edis­tä­mi­sen ja sai­rauk­sien eh­käi­syn his­to­ri­al­li­sis­ta ke­hi­tys­lin­jois­ta ja tu­le­vai­suu­den haas­teis­ta pää­piir­teis­sään. Kurs­sil­la vah­vis­te­taan opis­ke­li­jan val­miuk­sia hank­kia ja ar­vi­oi­da ter­vey­teen liit­ty­vää tut­ki­mus- ja arki­tie­toa ja so­vel­taa ter­veys­o­saa­mis­taan ak­tii­vi­se­na kan­sa­lai­se­na. Kurs­sil­la pe­reh­dy­tään ter­vey­teen vai­kut­ta­vien te­ki­jöi­den kriit­ti­seen ar­vi­oin­tiin ja poh­di­taan tut­ki­muk­sen ja pää­tök­sen­teon mah­dol­li­suuk­sia ter­vey­den edis­tä­mi­ses­sä lähi­yh­teisöis­sä, yh­teis­kun­nas­sa ja glo­baa­lis­ti.

Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt

Soveltava kurssi

TE04 Ter­veys­tie­don ker­taus­kurs­si

Yli­op­pi­las­kir­joi­tuk­siin val­mis­ta­va ker­taus­kurs­si. Yh­dis­tel­lään pa­kol­li­sen ja sy­ven­tä­vien kurs­sien oppi­si­säl­löt aine­re­aa­li­ko­et­ta var­ten. Har­joi­tel­laan vas­taus­tek­niik­kaa ja es­see­kir-joit­ta­mis­ta. Ar­vi­oin­ti suo­ri­tus­mer­kin­näl­lä.

Ella so­vel­le­tun tai­teen tun­nil­la te­os­ta työs­tä­mäs­sä. Kuva Kati Sink­ko­nen.

Sa­von­lin­nan Tai­de­lu­ki­on yleis­lu­ki­o­ai­nei­den kurs­si­opas17.6.2013