FILOSOFIA

Fi­lo­so­fi­nen ajat­te­lu tar­kas­te­lee koko to­del­li­suut­ta ja eri ta­po­ja hah­mot­taa sitä. Sen ky­sy­myk­sen­a­set­te­lu­jen tun­te­mi­nen on olen­nai­nen osa yleis­si­vis­tys­tä. Fi­lo­so­fi­as­sa on­gel­mia jä­sen­ne­tään kä­sit­teel­li­ses­ti ja kes­kus­tel­len. Fi­lo­so­fi­sen ajat­te­lun opis­ke­le­mi­nen har­jaan­nut­taa pun­nit­se­maan kä­si­tys­ten pe­rus­te­lu­ja jär­ki­pe­räi­ses­ti. Ky­seen­a­lais­ta­van ja pe­rus­tei­ta et­si­vän luon­teen­sa an­si­os­ta fi­lo­so­fia aut­taa hah­mot­ta­maan ja jä­sen­tä­mään nyky­päi­vän jat­ku­vas­ti kas­va­vaa in­for­maa­ti­o­tul­vaa. Täl­lä ta­voin fi­lo­so­fi­an opis­ke­lu edis­tää opis­ke­li­joi­den ylei­siä op­pi­mi­sen ja ajat­te­lun val­miuk­sia.

Fi­lo­so­fi­as­sa opis­ke­li­ja op­pii jä­sen­tä­mään kä­sit­teel­li­ses­ti ar­vo­ja, nor­me­ja ja mer­ki­tyk­siä kos­ke­via ky­sy­myk­siä. Tämä edis­tää opis­ke­li­jan ky­kyä eet­ti­seen poh­din­taan ja sen ym­mär­tä­mi­seen, mitä mer­ki­tys­tä eri­lai­sil­la tie­doil­la ja tai­doil­la on yk­si­löl­le ja yh­teis­kun­nal­le. Fi­lo­so­fi­an opis­ke­lu opet­taa hah­mot­ta­maan laa­jo­ja kä­sit­teel­li­siä ko­ko­nai­suuk­sia ja yh­teyk­siä. Se aut­taa nä­ke­mään, mi­ten eri tie­teen­a­lo­jen ja ajat­te­lu­pe­rin­tei­den kä­si­tyk­set ra­ken­tu­vat ja ero­a­vat toi­sis­taan.
Fi­lo­so­fi­an opis­ke­lu ke­hit­tää ar­vos­te­lu­ky­kyä sekä edis­tää luo­van ja it­se­näi­sen ajat­te­lun ke­hi­tys­tä. Fi­lo­so­fi­as­sa tu­e­taan opis­ke­li­joi­den pe­rus­tel­tu­jen yk­si­löl­lis­ten nä­ke­mys­ten muo­dos­ta­mis­ta ja ky­kyä osal­lis­tua jär­ki­pe­räi­seen kes­kus­te­luun. Kun opis­ke­li­jat pa­neu­tu­vat fi­lo­so­fi­siin ky­sy­myk­siin, joi­hin ei ole yk­sin­ker­tai­sia rat­kai­su­ja, he op­pi­vat muo­dos­ta­maan ja pe­rus­te­le­maan omia nä­ke­myk­si­ään sekä sa­mal­la kun­ni­oit­ta­maan toi­sen­lai­sia pe­rus­tel­tu­ja nä­ke­myk­siä. Mut­kik­kai­den ky­sy­mys­ten poh­dis­ke­lu ryh­mäs­sä kas­vat­taa opis­ke­li­jois­sa ky­kyä luot­taa omiin ajat­te­lu­tai­toi­hin­sa ja yk­si­löl­li­siin mah­dol­li­suuk­siin­sa sel­vit­tää vai­kei­ta­kin on­gel­mia. Fi­lo­so­fi­an opis­ke­lu tu­kee opis­ke­li­joi­den kas­vua ak­tii­vi­sik­si ja vas­tuul­li­sik­si sekä toi­sia ja yh­den­ver­tai­suut­ta kun­ni­oit­ta­vik­si kan­sa­lai­sik­si.

Fi­lo­so­fi­nen ajat­te­lu tar­kas­te­lee koko to­del­li­suut­ta ja eri ta­po­ja hah­mot­taa sitä. Sen ky­sy­myk­sen­a­set­te­lu­jen tun­te­mi­nen on olen­nai­nen osa yleis­si­vis­tys­tä. Fi­lo­so­fi­as­sa on­gel­mia jä­sen­ne­tään kä­sit­teel­li­ses­ti ja kes­kus­tel­len. Fi­lo­so­fi­sen ajat­te­lun opis­ke­le­mi­nen har­jaan­nut­taa pun­nit­se­maan kä­si­tys­ten pe­rus­te­lu­ja jär­ki­pe­räi­ses­ti. Ky­seen­a­lais­ta­van ja pe­rus­tei­ta et­si­vän luon­teen­sa an­si­os­ta fi­lo­so­fia aut­taa hah­mot­ta­maan ja jä­sen­tä­mään nyky­päi­vän jat­ku­vas­ti kas­va­vaa in­for­maa­ti­o­tul­vaa. Täl­lä ta­voin fi­lo­so­fi­an opis­ke­lu edis­tää opis­ke­li­joi­den ylei­siä op­pi­mi­sen ja ajat­te­lun val­miuk­sia.

Fi­lo­so­fi­as­sa opis­ke­li­ja op­pii jä­sen­tä­mään kä­sit­teel­li­ses­ti ar­vo­ja, nor­me­ja ja mer­ki­tyk­siä kos­ke­via ky­sy­myk­siä. Tämä edis­tää opis­ke­li­jan ky­kyä eet­ti­seen poh­din­taan ja sen ym­mär­tä­mi­seen, mitä mer­ki­tys­tä eri­lai­sil­la tie­doil­la ja tai­doil­la on yk­si­löl­le ja yh­teis­kun­nal­le. Fi­lo­so­fi­an opis­ke­lu opet­taa hah­mot­ta­maan laa­jo­ja kä­sit­teel­li­siä ko­ko­nai­suuk­sia ja yh­teyk­siä. Se aut­taa nä­ke­mään, mi­ten eri tie­teen­a­lo­jen ja ajat­te­lu­pe­rin­tei­den kä­si­tyk­set ra­ken­tu­vat ja ero­a­vat toi­sis­taan.
Fi­lo­so­fi­an opis­ke­lu ke­hit­tää ar­vos­te­lu­ky­kyä sekä edis­tää luo­van ja it­se­näi­sen ajat­te­lun ke­hi­tys­tä. Fi­lo­so­fi­as­sa tu­e­taan opis­ke­li­joi­den pe­rus­tel­tu­jen yk­si­löl­lis­ten nä­ke­mys­ten muo­dos­ta­mis­ta ja ky­kyä osal­lis­tua jär­ki­pe­räi­seen kes­kus­te­luun. Kun opis­ke­li­jat pa­neu­tu­vat fi­lo­so­fi­siin ky­sy­myk­siin, joi­hin ei ole yk­sin­ker­tai­sia rat­kai­su­ja, he op­pi­vat muo­dos­ta­maan ja pe­rus­te­le­maan omia nä­ke­myk­si­ään sekä sa­mal­la kun­ni­oit­ta­maan toi­sen­lai­sia pe­rus­tel­tu­ja nä­ke­myk­siä. Mut­kik­kai­den ky­sy­mys­ten poh­dis­ke­lu ryh­mäs­sä kas­vat­taa opis­ke­li­jois­sa ky­kyä luot­taa omiin ajat­te­lu­tai­toi­hin­sa ja yk­si­löl­li­siin mah­dol­li­suuk­siin­sa sel­vit­tää vai­kei­ta­kin on­gel­mia. Fi­lo­so­fi­an opis­ke­lu tu­kee opis­ke­li­joi­den kas­vua ak­tii­vi­sik­si ja vas­tuul­li­sik­si sekä toi­sia ja yh­den­ver­tai­suut­ta kun­ni­oit­ta­vik­si kan­sa­lai­sik­si.

Fi­lo­so­fi­an ope­tuk­sen ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Ar­vi­oin­ti

Fi­lo­so­fi­as­sa ar­vi­oin­ti koh­dis­tuu ajat­te­lun tai­to­jen ja kes­keis­ten kä­sit­tei­den hal­lin­taan sekä ky­kyyn il­mais­ta fi­lo­so­fis­ta ajat­te­lua. Tämä tar­koit­taa ky­kyä kriit­ti­ses­ti eri­tel­lä ja prob­le­ma­ti­soi­da in­for­maa­ti­o­ta, hah­mot­taa ja täs­men­tää sen kä­sit­teel­lis­tä ra­ken­net­ta sekä esit­tää asi­as­ta pe­rus­tel­tu ar­vos­tel­ma. Ar­vi­oin­nin tu­lee tu­kea ja ke­hit­tää opis­ke­li­jan tai­toa ar­vi­oi­da omaa ajat­te­lu­aan ja roh­kais­ta opis­ke­li­joi­ta oman opis­ke­lun­sa suun­nit­te­luun ja ke­hit­tä­mi­seen. Kurs­sien ar­vi­oin­nis­sa käy­te­tään moni­puo­li­sia me­ne­tel­miä, ja fi­lo­so­fi­an yleis­ten ta­voit­tei­den saa­vut­ta­mis­ta ar­vi­oi­daan kurs­si­koh­tais­ten ta­voit­tei­den ja kes­keis­ten si­säl­tö­jen kaut­ta.

Pakolliset kurssit

FI01 Joh­da­tus fi­lo­so­fi­seen ajat­te­luun

Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt

FI02 Etiik­ka

Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt

Syventävät kurssit

FI03 Yh­teis­kun­ta­fi­lo­so­fia

Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt

FI04 Tie­to, tie­de ja to­del­li­suus

Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt

Soveltava kurssi

FI05 Fi­lo­so­fi­an ker­taus­kurs­si

Ker­ra­taan yli­op­pi­las­kir­joi­tuk­sia var­ten.

Sa­von­lin­nan Tai­de­lu­ki­on yleis­lu­ki­o­ai­nei­den kurs­si­opas17.6.2013