ELÄMÄNKATSOMUSTIETO

Elä­män­kat­so­mus­tie­to on pe­rus­tal­taan moni­tie­tei­nen oppi­aine. Sen tie­de­pe­rus­taan kuu­luu ih­mis-, kult­tuu­ri- ja yh­teis­kun­ta­tie­tei­tä sekä fi­lo­so­fia. Elä­män­kat­so­mus­tie­don ope­tuk­ses­sa ih­mi­siä tar­kas­tel­laan luon­nol­li­si­na toi­mi­joi­na, jot­ka luo­vat ja uu­sin­ta­vat mer­ki­tyk­siä kes­ki­näi­ses­sä kans­sa­käy­mi­ses­sään. In­hi­mil­li­set kat­so­muk­set ja käy­tän­nöt näh­dään yk­si­löi­den, yh­tei­sö­jen ja tra­di­ti­oi­den vuo­ro­vai­ku­tuk­sen tu­lok­se­na syn­ty­nei­nä. Elä­män­kat­so­mus­tie­don ope­tus ra­ken­tuu ih­mis­kä­si­tyk­sel­le, joka ko­ros­taa ih­mis­ten mah­dol­li­suut­ta elää va­pai­na ja kes­ke­nään tasa­ver­tai­si­na, ak­tii­vi­si­na ja ta­voit­teel­li­si­na. Oppi­ai­nees­sa pai­no­te­taan ih­mis­ten ky­kyä tut­kia maa­il­maan­sa ja laa­jen­taa sitä kos­ke­vaa tie­tä­mys­tään sekä yh­tei­sel­lä toi­min­nal­laan tie­toi­ses­ti oh­ja­ta elä­mään­sä. Näis­tä läh­tö­koh­dis­ta oppi­aine tu­kee opis­ke­li­joi­den elä­män­kat­so­muk­sen ja iden­ti­tee­tin muo­tou­tu­mis­ta sekä hei­dän yh­tei­söl­lis­ten hy­vän elä­män ihan­tei­den­sa ja käy­tän­tö­jen­sä ra­ken­tu­mis­ta. Opis­ke­lus­sa hyö­dyn­ne­tään moni­puo­li­ses­ti tie­to- ja vies­tin­tä­tek­no­lo­gi­an an­ta­mia mah­dol­li­suuk­sia.

Elä­män­kat­so­mus­tie­to kar­tut­taa poh­dis­ke­le­vas­ti ja kes­kus­tel­len opis­ke­li­joi­den kult­tuu­ris­ta ja kat­so­muk­sel­lis­ta yleis­si­vis­tys­tä, ar­vos­te­lu­ky­kyä ja ti­lan­ne­ta­jua, tois­ten ja yh­den­ver­tai­suu­den kun­ni­oit­ta­mis­ta sekä kes­kus­te­lun, kuun­te­lun ja itse­il­mai­sun tai­to­ja.

Elä­män­kat­so­mus­tie­don ope­tuk­sen ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Ar­vi­oin­ti

Elä­män­kat­so­mus­tie­dos­sa ar­vi­oi­daan sekä opis­ke­li­jan ky­kyä tar­kas­tel­la ja il­mais­ta kat­so­muk­sel­li­sia ai­hei­ta moni­puo­li­ses­ti ja tai­ta­vas­ti että hä­nen laa­ja-alais­ta kat­so­muk­sel­lis­ta ym­mär­rys­tään. Kat­so­muk­sel­li­set ky­sy­myk­set ovat usein hen­ki­lö­koh­tai­sia, mut­ta nii­den poh­dis­ke­lun pe­rus­ta­na ovat ajat­te­lun tie­dol­li­set hy­veet: kriit­ti­syys, joh­don­mu­kai­suus, ris­ti­rii­dat­to­muus ja sys­te­maat­ti­suus. Kat­so­mus­ten, ar­vos­tus­ten ja us­ko­mus­ten ar­vi­oin­ti- ja il­mai­su­ta­vois­sa ar­vos­te­taan eri näkö­kul­mien ja vaih­to­eh­tois­ten kat­so­mus­ta­po­jen huo­mi­oi­mis­ta pelk­kien mie­li­pi­tei­den esit­tä­mis­tä moni­puo­li­sem­min.

Ar­vi­oin­ti tu­kee ja ke­hit­tää opis­ke­li­jan ky­kyä ar­vi­oi­da oman elä­män­kat­so­muk­sen­sa ja iden­ti­teet­tin­sä ra­ken­tu­mis­ta sekä roh­kai­see opis­ke­li­jaa oman opis­ke­lun­sa suun­nit­te­luun ja ke­hit­tä­mi­seen. Elä­män­kat­so­mus­tie­dos­sa ko­ros­tu­vat eri­lai­set kat­so­muk­sel­li­seen yleis­si­vis­tyk­seen ja vuo­ro­vai­ku­tuk­seen liit­ty­vät tai­dot, ja kurs­sien ar­vi­oin­nis­sa ne ote­taan moni­puo­li­ses­ti huo­mi­oon.

Elä­män­kat­so­mus­tie­dos­sa ar­vi­oi­daan sekä opis­ke­li­jan ky­kyä tar­kas­tel­la ja il­mais­ta kat­so­muk­sel­li­sia ai­hei­ta moni­puo­li­ses­ti ja tai­ta­vas­ti että hä­nen laa­ja-alais­ta kat­so­muk­sel­lis­ta ym­mär­rys­tään. Kat­so­muk­sel­li­set ky­sy­myk­set ovat usein hen­ki­lö­koh­tai­sia, mut­ta nii­den poh­dis­ke­lun pe­rus­ta­na ovat ajat­te­lun tie­dol­li­set hy­veet: kriit­ti­syys, joh­don­mu­kai­suus, ris­ti­rii­dat­to­muus ja sys­te­maat­ti­suus. Kat­so­mus­ten, ar­vos­tus­ten ja us­ko­mus­ten ar­vi­oin­ti- ja il­mai­su­ta­vois­sa ar­vos­te­taan eri näkö­kul­mien ja vaih­to­eh­tois­ten kat­so­mus­ta­po­jen huo­mi­oi­mis­ta pelk­kien mie­li­pi­tei­den esit­tä­mis­tä moni­puo­li­sem­min.

Ar­vi­oin­ti tu­kee ja ke­hit­tää opis­ke­li­jan ky­kyä ar­vi­oi­da oman elä­män­kat­so­muk­sen­sa ja iden­ti­teet­tin­sä ra­ken­tu­mis­ta sekä roh­kai­see opis­ke­li­jaa oman opis­ke­lun­sa suun­nit­te­luun ja ke­hit­tä­mi­seen. Elä­män­kat­so­mus­tie­dos­sa ko­ros­tu­vat eri­lai­set kat­so­muk­sel­li­seen yleis­si­vis­tyk­seen ja vuo­ro­vai­ku­tuk­seen liit­ty­vät tai­dot, ja kurs­sien ar­vi­oin­nis­sa ne ote­taan moni­puo­li­ses­ti huo­mi­oon.

Pakolliset kurssit

ET01 Maa­il­man­kat­so­mus ja kriit­ti­nen ajat­te­lu

Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt

ET02 Ih­mi­nen, iden­ti­teet­ti ja hyvä elä­mä

Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt

Valtakunnalliset syventävät kurssit

ET03 Yk­si­lö ja yh­tei­sö

Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt

ET04 Kult­tuu­rit kat­so­muk­sen muo­vaa­ji­na

Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt

ET05 Kat­so­mus­ten maa­il­ma

Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt

ET06 Tek­no­lo­gia, maa­il­man­kat­so­muk­set ja ih­mis­kun­nan tu­le­vai­suus

Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt

Sa­von­lin­nan Tai­de­lu­ki­on yleis­lu­ki­o­ai­nei­den kurs­si­opas17.6.2013