FYSIIKKA

Fy­sii­kan ope­tus tu­kee opis­ke­li­joi­den luon­non­tie­teel­li­sen ajat­te­lun sekä maa­il­man­ku­van ke­hit­ty­mis­tä osa­na moni­puo­lis­ta yleis­si­vis­tys­tä. Ope­tus oh­jaa opis­ke­li­jaa ym­mär­tä­mään fy­sii­kan mer­ki­tys­tä joka­päi­väi­ses­sä elä­mäs­sä, ym­pä­ris­tös­sä, yh­teis­kun­nas­sa ja tek­no­lo­gi­as­sa. Opis­ke­li­jat ke­hit­tä­vät val­miuk­si­aan opis­kel­la luon­non­tie­teel­li­sil­lä ja luon­non­tie­tei­tä so­vel­ta­vil­la aloil­la. Ope­tuk­ses­sa so­vel­le­taan fy­siik­kaa moni­puo­li­sis­sa ti­lan­teis­sa, mikä edis­tää myös opis­ke­li­joi­den kou­lu­tuk­sel­lis­ta yh­den­ver­tai­suut­ta ja tasa-ar­voa. Ope­tus vä­lit­tää ku­vaa fy­sii­kan mer­ki­tyk­ses­tä kes­tä­vän tu­le­vai­suu­den ra­ken­ta­mi­ses­sa: fy­siik­kaa tar­vi­taan uu­sien tek­no­lo­gis­ten rat­kai­su­jen ke­hit­tä­mi­ses­sä sekä ym­pä­ris­tön ja ih­mis­ten hy­vin­voin­nin tur­vaa­mi­ses­sa. Ope­tus oh­jaa opis­ke­li­joi­ta ot­ta­maan vas­tuu­ta omas­ta toi­min­nas­taan sekä ym­pä­ris­tös­tä.

Fy­sii­kan ope­tuk­sen tu­el­la opis­ke­li­jan kä­si­tyk­set fy­sii­kan kä­sit­teis­tä ra­ken­tu­vat, ja opis­ke­li­ja ym­mär­tää nii­tä kva­li­ta­tii­vi­sel­la ja kvan­ti­ta­tii­vi­sel­la ta­sol­la. Opis­ke­li­joi­den ai­kai­sem­mat ko­ke­muk­set, uu­det ha­vain­not ja näkö­kul­mat muok­kau­tu­vat opis­ke­li­joi­den ja opet­ta­jien vuo­ro­vai­ku­tuk­ses­sa joh­don­mu­kai­sek­si ko­ko­nai­suu­dek­si koh­ti fy­sii­kan te­o­ri­oi­den mu­kais­ta kä­si­tys­tä ym­pä­röi­väs­tä to­del­li­suu­des­ta. Ope­tus oh­jaa luon­non­tie­teil­le omi­nai­seen ajat­te­luun, tie­don­han­kin­taan, tie­to­jen käyt­tä­mi­seen, ide­oin­tiin, vuo­ro­vai­ku­tuk­seen sekä tie­don luo­tet­ta­vuu­den ja mer­ki­tyk­sen ar­vi­oin­tiin. Tie­to- ja vies­tin­tä­tek­no­lo­gi­aa käy­te­tään muun mu­as­sa mal­lin­ta­mi­sen vä­li­nee­nä, tut­ki­mus­ten te­ke­mi­ses­sä ja tuo­tos­ten laa­ti­mi­ses­sa.

Fy­sii­kan ope­tuk­sen läh­tö­koh­ta­na ovat ym­pä­ris­tös­tä teh­dyt ha­vain­not. Ko­keel­li­suus eri muo­dois­saan tu­kee kä­sit­tei­den omak­su­mis­ta ja ym­mär­tä­mis­tä, tut­ki­mi­sen tai­to­jen op­pi­mis­ta ja luon­non­tie­tei­den luon­teen hah­mot­ta­mis­ta. Opis­ke­li­joi­den oma ko­keel­li­nen työs­ken­te­ly ke­hit­tää työs­ken­te­lyn ja yh­teis­työn tai­to­ja, luo­vaa ja kriit­tis­tä ajat­te­lua sekä in­nos­taa opis­ke­li­joi­ta fy­sii­kan opis­ke­luun. Opis­ke­lun ede­tes­sä tut­ki­mi­sen tai­dot ke­hit­ty­vät sekä koko­nais­val­tai­ses­ti että kun­kin kurs­sin kes­keis­ten si­säl­tö­jen osal­ta. Ko­keel­li­ses­sa työs­ken­te­lys­sä toi­mi­taan työ­tur­val­li­suus­lain­sää­dän­nön mu­kai­ses­ti.

Fy­sii­kan ope­tus tu­kee opis­ke­li­joi­den luon­non­tie­teel­li­sen ajat­te­lun sekä maa­il­man­ku­van ke­hit­ty­mis­tä osa­na moni­puo­lis­ta yleis­si­vis­tys­tä. Ope­tus oh­jaa opis­ke­li­jaa ym­mär­tä­mään fy­sii­kan mer­ki­tys­tä joka­päi­väi­ses­sä elä­mäs­sä, ym­pä­ris­tös­sä, yh­teis­kun­nas­sa ja tek­no­lo­gi­as­sa. Opis­ke­li­jat ke­hit­tä­vät val­miuk­si­aan opis­kel­la luon­non­tie­teel­li­sil­lä ja luon­non­tie­tei­tä so­vel­ta­vil­la aloil­la. Ope­tuk­ses­sa so­vel­le­taan fy­siik­kaa moni­puo­li­sis­sa ti­lan­teis­sa, mikä edis­tää myös opis­ke­li­joi­den kou­lu­tuk­sel­lis­ta yh­den­ver­tai­suut­ta ja tasa-ar­voa. Ope­tus vä­lit­tää ku­vaa fy­sii­kan mer­ki­tyk­ses­tä kes­tä­vän tu­le­vai­suu­den ra­ken­ta­mi­ses­sa: fy­siik­kaa tar­vi­taan uu­sien tek­no­lo­gis­ten rat­kai­su­jen ke­hit­tä­mi­ses­sä sekä ym­pä­ris­tön ja ih­mis­ten hy­vin­voin­nin tur­vaa­mi­ses­sa. Ope­tus oh­jaa opis­ke­li­joi­ta ot­ta­maan vas­tuu­ta omas­ta toi­min­nas­taan sekä ym­pä­ris­tös­tä.

Fy­sii­kan ope­tuk­sen tu­el­la opis­ke­li­jan kä­si­tyk­set fy­sii­kan kä­sit­teis­tä ra­ken­tu­vat, ja opis­ke­li­ja ym­mär­tää nii­tä kva­li­ta­tii­vi­sel­la ja kvan­ti­ta­tii­vi­sel­la ta­sol­la. Opis­ke­li­joi­den ai­kai­sem­mat ko­ke­muk­set, uu­det ha­vain­not ja näkö­kul­mat muok­kau­tu­vat opis­ke­li­joi­den ja opet­ta­jien vuo­ro­vai­ku­tuk­ses­sa joh­don­mu­kai­sek­si ko­ko­nai­suu­dek­si koh­ti fy­sii­kan te­o­ri­oi­den mu­kais­ta kä­si­tys­tä ym­pä­röi­väs­tä to­del­li­suu­des­ta. Ope­tus oh­jaa luon­non­tie­teil­le omi­nai­seen ajat­te­luun, tie­don­han­kin­taan, tie­to­jen käyt­tä­mi­seen, ide­oin­tiin, vuo­ro­vai­ku­tuk­seen sekä tie­don luo­tet­ta­vuu­den ja mer­ki­tyk­sen ar­vi­oin­tiin. Tie­to- ja vies­tin­tä­tek­no­lo­gi­aa käy­te­tään muun mu­as­sa mal­lin­ta­mi­sen vä­li­nee­nä, tut­ki­mus­ten te­ke­mi­ses­sä ja tuo­tos­ten laa­ti­mi­ses­sa.

Fy­sii­kan ope­tuk­sen läh­tö­koh­ta­na ovat ym­pä­ris­tös­tä teh­dyt ha­vain­not. Ko­keel­li­suus eri muo­dois­saan tu­kee kä­sit­tei­den omak­su­mis­ta ja ym­mär­tä­mis­tä, tut­ki­mi­sen tai­to­jen op­pi­mis­ta ja luon­non­tie­tei­den luon­teen hah­mot­ta­mis­ta. Opis­ke­li­joi­den oma ko­keel­li­nen työs­ken­te­ly ke­hit­tää työs­ken­te­lyn ja yh­teis­työn tai­to­ja, luo­vaa ja kriit­tis­tä ajat­te­lua sekä in­nos­taa opis­ke­li­joi­ta fy­sii­kan opis­ke­luun. Opis­ke­lun ede­tes­sä tut­ki­mi­sen tai­dot ke­hit­ty­vät sekä koko­nais­val­tai­ses­ti että kun­kin kurs­sin kes­keis­ten si­säl­tö­jen osal­ta. Ko­keel­li­ses­sa työs­ken­te­lys­sä toi­mi­taan työ­tur­val­li­suus­lain­sää­dän­nön mu­kai­ses­ti.
Ope­tuk­sen ta­voit­teet

Fy­sii­kan ope­tuk­sen ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Ar­vi­oin­ti

Ar­vi­oin­ti koh­dis­tuu fy­sii­kan yleis­ten ta­voit­tei­den saa­vut­ta­mi­seen kurs­si­koh­tai­sia ta­voit­tei­ta ja kes­kei­siä si­säl­tö­jä pai­not­ta­en. Op­pi­mis­pro­ses­sin ai­ka­na an­net­tu ar­vi­oin­ti ja pa­lau­te tu­ke­vat opis­ke­li­jaa ke­hit­tä­mään ja tie­dos­ta­maan fy­sii­kan osaa­mis­taan. Kurs­sin arvo­sa­nan an­ta­mi­nen pe­rus­tuu moni­puo­li­seen näyt­töön ja opis­ke­li­jan kä­sit­teel­lis­ten ja me­ne­tel­mäl­lis­ten tie­to­jen ja tai­to­jen ha­vain­noin­tiin. Fy­sii­kan tie­to­ja ja nii­den so­vel­ta­mis­ta voi­daan osoit­taa eri ta­voin, ku­ten se­lit­tä­mäl­lä, graa­fi­ses­ti mal­lin­ta­mal­la ja ma­te­maat­ti­sia mal­le­ja käyt­tä­mäl­lä. Eri­lais­ten tuo­tos­ten li­säk­si voi­daan ar­vi­oi­da työs­ken­te­lyn eri vai­hei­ta, ku­ten ky­sy­mys­ten muo­dos­ta­mis­ta, on­gel­ma­rat­kai­su­pro­ses­sin jä­sen­net­tyä ku­vaa­mis­ta ja tut­ki­mi­sen tai­to­ja. Ar­vi­oin­nis­sa ote­taan huo­mi­oon ko­keel­li­sen työs­ken­te­lyn tai­dot sekä tie­don han­kin­nan ja kä­sit­te­lyn tai­dot.

Ar­vi­oin­ti koh­dis­tuu fy­sii­kan yleis­ten ta­voit­tei­den saa­vut­ta­mi­seen kurs­si­koh­tai­sia ta­voit­tei­ta ja kes­kei­siä si­säl­tö­jä pai­not­ta­en. Op­pi­mis­pro­ses­sin ai­ka­na an­net­tu ar­vi­oin­ti ja pa­lau­te tu­ke­vat opis­ke­li­jaa ke­hit­tä­mään ja tie­dos­ta­maan fy­sii­kan osaa­mis­taan. Kurs­sin arvo­sa­nan an­ta­mi­nen pe­rus­tuu moni­puo­li­seen näyt­töön ja opis­ke­li­jan kä­sit­teel­lis­ten ja me­ne­tel­mäl­lis­ten tie­to­jen ja tai­to­jen ha­vain­noin­tiin. Fy­sii­kan tie­to­ja ja nii­den so­vel­ta­mis­ta voi­daan osoit­taa eri ta­voin, ku­ten se­lit­tä­mäl­lä, graa­fi­ses­ti mal­lin­ta­mal­la ja ma­te­maat­ti­sia mal­le­ja käyt­tä­mäl­lä. Eri­lais­ten tuo­tos­ten li­säk­si voi­daan ar­vi­oi­da työs­ken­te­lyn eri vai­hei­ta, ku­ten ky­sy­mys­ten muo­dos­ta­mis­ta, on­gel­ma­rat­kai­su­pro­ses­sin jä­sen­net­tyä ku­vaa­mis­ta ja tut­ki­mi­sen tai­to­ja. Ar­vi­oin­nis­sa ote­taan huo­mi­oon ko­keel­li­sen työs­ken­te­lyn tai­dot sekä tie­don han­kin­nan ja kä­sit­te­lyn tai­dot.
Pa­kol­li­nen kurs­si

FY01 Fy­siik­ka luon­non­tie­tee­nä

Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt

Syventävät kurssit

FY02 Läm­pö

Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt

FY03 Säh­kö

Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt

FY04 Voi­ma ja lii­ke

Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt

FY05 Jak­sol­li­nen lii­ke ja aal­lot

Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt

FY06 Säh­kö­mag­ne­tis­mi

Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt

FY07 Aine ja sä­tei­ly

Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt

Soveltavat kurssit

FY08 Fy­sii­kan ko­keel­li­nen kurs­si

Tu­tus­tu­taan fy­sii­kan ko­keel­li­siin me­ne­tel­miin te­ke­mäl­lä fy­sii­kan töi­tä ja työ­se­los­tuk­sia (myös tie­to­kone­a­vus­tei­sia). Työ­tur­val­li­suu­den ta­kia kurs­sil­le ote­taan enin­tään 16 opis­ke­li­jaa.
Ar­vi­oin­ti: Suo­ri­tus­mer­kin­tä

Aihe­ko­ko­nai­suu­det: Kurs­si liit­tyy aihe­ko­ko­nai­suu­teen Hy­vin­voin­ti ja tur­val­li­suus.

FY09 Elekt­ro­nii­kan ko­keel­li­nen kurs­si

Pe­reh­dy­tään sekä te­o­ri­as­sa että käy­tän­nös­sä säh­kön ja elekt­ro­nii­kan pe­rus­kom­po­nent­tei­hin sekä niis­tä muo­dos­tet­tui­hin vir­ta­pii­rei­hin. Työ­tur­val­li­suu­den ta­kia kurs­sil­le ote­taan enin­tään 16 opis­ke­li­jaa.
Ar­vi­oin­ti: suo­ri­tus­mer­kin­tä

FY10 Fy­sii­kan ker­taus­kurs­si

Ta­voit­tee­na on vah­vis­taa val­miuk­sia vas­ta­ta fy­sii­kan aine­re­aa­li­ky­sy­myk­siin. Ar­vi­oin­ti: suo­ri­tus­mer­kin­tä

FY11 Fy­sii­kan tie­de­kurs­si

Fy­sii­kan tie­de­kurs­sin saat, jos osal­lis­tut jol­le­kin fy­sii­kan tie­de­kurs­sil­le tai -lei­ril­le (täl­lai­sis­ta saat lisä­tie­to­ja fy­sii­kan opet­ta­jal­ta) esim. ke­sän ai­ka­na. Tai jos teet vaik­ka­pa fy­sii­kan opin­to­ja yli­o­pis­tol­le tai am­mat­ti­kor­ke­a­kou­lul­le tms. Tie­de­kurs­sin voi saa­da myös ta­voit­teel­li­ses­ta fy­sii­kan har­ras­ta­mi­ses­ta – asi­as­ta so­vi­taan fy­sii­kan opet­ta­jan kans­sa. Jos­kus tie­de­kurs­si voi­daan myös jär­jes­tää lu­ki­os­sam­me jon­kin pro­jek­tin yh­tey­des­sä.
ar­vi­oin­ti: suo­ri­tus­mer­kin­tä

Aihe­ko­ko­nai­suu­det: Kurs­si liit­tyy aihe­ko­ko­nai­suu­teen Kult­tuu­rien tun­te­mus ja kan­sain­vä­li­syys.

Sa­von­lin­nan Tai­de­lu­ki­on yleis­lu­ki­o­ai­nei­den kurs­si­opas17.6.2013