MAANTIEDE

Maan­tie­teen ope­tuk­sen teh­tä­vä­nä on ke­hit­tää opis­ke­li­jan maan­tie­teel­lis­tä maa­il­man­ku­vaa ja an­taa hä­nel­le val­miuk­sia ym­mär­tää maa­il­man­laa­jui­sia, alu­eel­li­sia ja pai­kal­li­sia il­mi­öi­tä ja on­gel­mia sekä nii­den rat­kai­su­mah­dol­li­suuk­sia. Maan­tie­teen ope­tus oh­jaa opis­ke­li­jaa ha­vait­se­maan muut­tu­vaan maa­il­maan vai­kut­ta­via te­ki­jöi­tä, muo­dos­ta­maan pe­rus­tel­tu­ja nä­ke­myk­siä, ot­ta­maan kan­taa omas­sa ym­pä­ris­tös­sä, lähi­a­lu­eil­la ja koko maa­il­mas­sa ta­pah­tu­viin muu­tok­siin sekä toi­mi­maan ak­tii­vi­ses­ti luon­non ja ih­mi­sen hy­vin­voin­nin edis­tä­mi­sek­si. Ope­tus har­jaan­nut­taa opis­ke­li­jan osal­lis­tu­mis- ja vai­kut­ta­mis­tai­to­ja sekä tu­kee opis­ke­li­jaa kes­tä­vän tu­le­vai­suu­den ra­ken­ta­mi­ses­sa.

Maan­tie­teen ope­tus oh­jaa opis­ke­li­jaa tie­dos­ta­maan luon­non ja ih­mis­toi­min­nan vuo­ro­vai­ku­tus­suh­tei­ta sekä tar­kas­te­le­maan maa­il­maa muut­tu­va­na ja kult­tuu­ri­ses­ti moni­muo­toi­se­na elin­ym­pä­ris­tö­nä. Maan­tie­teen ope­tuk­ses­sa in­teg­roi­tu­vat luon­non­tie­teel­li­set ja yh­teis­kun­ta­tie­teel­li­set ai­heet. Ope­tus an­taa opis­ke­li­jal­le val­miuk­sia ym­pä­ris­tö- ja ih­mis­oi­keus­ky­sy­mys­ten tar­kas­te­luun sekä tu­kee opis­ke­li­jan kas­vua eko­so­si­aa­li­ses­ti si­vis­ty­neek­si kan­sa­lai­sek­si.

Nuor­ten elä­mis­maa­ilma sekä opis­ke­li­jan ar­ki­set ko­ke­muk­set ja ha­vain­not ovat maan­tie­teen ope­tuk­sen läh­tö­koh­ta. Tut­ki­va lä­hes­ty­mis­tapa aut­taa opis­ke­li­jaa sy­ven­tä­mään maan­tie­teel­lis­tä ajat­te­lua sekä ym­mär­tä­mään arki­ym­pä­ris­tös­sä, pai­kal­li­sel­la, alu­eel­li­sel­la ja glo­baa­lil­la ta­sol­la ta­pah­tu­via muu­tok­sia. Geo­me­di­an moni­puo­li­nen käyt­tö tu­kee opis­ke­li­jaa maan­tie­teel­li­sen tie­don han­kin­nas­sa, ana­ly­soin­nis­sa, tul­kin­nas­sa ja vi­su­aa­li­ses­sa esit­tä­mi­ses­sä. Geo­me­di­al­la tar­koi­te­taan kart­to­jen, paik­ka­tie­don, dia­gram­mien, ku­vien, vi­de­oi­den, kir­jal­lis­ten läh­tei­den, me­di­an, suul­lis­ten esi­tys­ten sekä mui­den maan­tie­teel­lis­ten tie­don­han­kin­ta- ja esi­tys­ta­po­jen moni­puo­lis­ta käyt­töä. Ajan­koh­tais­ten uu­tis­ten kä­sit­te­ly ope­tuk­ses­sa ke­hit­tää opis­ke­li­jan maa­il­man­ku­van ra­ken­tu­mis­ta ja kriit­tis­tä ajat­te­lua sekä aut­taa hän­tä ym­mär­tä­mään lähi­ym­pä­ris­tös­sä ja muu­al­la maa­il­mas­sa ta­pah­tu­via muu­tok­sia. Ope­tuk­ses­sa hyö­dyn­ne­tään myös kou­lun ulko­puo­li­sia opis­ke­lu­ym­pä­ris­tö­jä sekä verk­ko­ym­pä­ris­tö­jä.

Nuor­ten elä­mis­maa­ilma sekä opis­ke­li­jan ar­ki­set ko­ke­muk­set ja ha­vain­not ovat maan­tie­teen ope­tuk­sen läh­tö­koh­ta. Tut­ki­va lä­hes­ty­mis­tapa aut­taa opis­ke­li­jaa sy­ven­tä­mään maan­tie­teel­lis­tä ajat­te­lua sekä ym­mär­tä­mään arki­ym­pä­ris­tös­sä, pai­kal­li­sel­la, alu­eel­li­sel­la ja glo­baa­lil­la ta­sol­la ta­pah­tu­via muu­tok­sia. Geo­me­di­an moni­puo­li­nen käyt­tö tu­kee opis­ke­li­jaa maan­tie­teel­li­sen tie­don han­kin­nas­sa, ana­ly­soin­nis­sa, tul­kin­nas­sa ja vi­su­aa­li­ses­sa esit­tä­mi­ses­sä. Geo­me­di­al­la tar­koi­te­taan kart­to­jen, paik­ka­tie­don, dia­gram­mien, ku­vien, vi­de­oi­den, kir­jal­lis­ten läh­tei­den, me­di­an, suul­lis­ten esi­tys­ten sekä mui­den maan­tie­teel­lis­ten tie­don­han­kin­ta- ja esi­tys­ta­po­jen moni­puo­lis­ta käyt­töä. Ajan­koh­tais­ten uu­tis­ten kä­sit­te­ly ope­tuk­ses­sa ke­hit­tää opis­ke­li­jan maa­il­man­ku­van ra­ken­tu­mis­ta ja kriit­tis­tä ajat­te­lua sekä aut­taa hän­tä ym­mär­tä­mään lähi­ym­pä­ris­tös­sä ja muu­al­la maa­il­mas­sa ta­pah­tu­via muu­tok­sia. Ope­tuk­ses­sa hyö­dyn­ne­tään myös kou­lun ulko­puo­li­sia opis­ke­lu­ym­pä­ris­tö­jä sekä verk­ko­ym­pä­ris­tö­jä.

Maan­tie­teen ope­tuk­sen ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Ar­vi­oin­ti

Maan­tie­tees­sä ar­vi­oi­daan ope­tuk­sen ta­voit­tei­den saa­vut­ta­mis­ta kurs­si­koh­tai­sia ta­voit­tei­ta ja si­säl­tö­jä pai­not­ta­en. Ar­vi­oin­ti oh­jaa opis­ke­li­jaa ke­hit­tä­mään omaa osaa­mis­taan. Ar­vi­oin­nis­sa kes­kei­siä koh­tei­ta ovat pait­si opis­ke­li­jan tie­dot ja pe­rus­kä­sit­tei­den hal­lin­ta myös maan­tie­teel­li­nen ajat­te­lu- ja ar­gu­men­toin­ti­tai­to sekä tie­don­pro­ses­soin­ti­tai­dot. Ar­vi­oin­nis­sa ote­taan huo­mi­oon opis­ke­li­jan kyky ym­mär­tää, so­vel­taa, ana­ly­soi­da, yh­dis­tel­lä, ar­vi­oi­da, ha­vain­nol­lis­taa ja esit­tää maan­tie­teel­lis­tä tie­toa eri­lai­sis­sa ti­lan­teis­sa. Kes­kei­siä ar­vi­oi­ta­via tai­to­ja maan­tie­tees­sä ovat kart­to­jen luku- ja tul­kin­ta­tai­to, graa­fi­set esit­tä­mis­tai­dot sekä muut geo­me­di­a­tai­dot.
Sa­von­lin­nan kau­pun­ki — Maan­tie­de

Maan­tie­tees­sä ar­vi­oi­daan ope­tuk­sen ta­voit­tei­den saa­vut­ta­mis­ta kurs­si­koh­tai­sia ta­voit­tei­ta ja si­säl­tö­jä pai­not­ta­en. Ar­vi­oin­ti oh­jaa opis­ke­li­jaa ke­hit­tä­mään omaa osaa­mis­taan. Ar­vi­oin­nis­sa kes­kei­siä koh­tei­ta ovat pait­si opis­ke­li­jan tie­dot ja pe­rus­kä­sit­tei­den hal­lin­ta myös maan­tie­teel­li­nen ajat­te­lu- ja ar­gu­men­toin­ti­tai­to sekä tie­don­pro­ses­soin­ti­tai­dot. Ar­vi­oin­nis­sa ote­taan huo­mi­oon opis­ke­li­jan kyky ym­mär­tää, so­vel­taa, ana­ly­soi­da, yh­dis­tel­lä, ar­vi­oi­da, ha­vain­nol­lis­taa ja esit­tää maan­tie­teel­lis­tä tie­toa eri­lai­sis­sa ti­lan­teis­sa. Kes­kei­siä ar­vi­oi­ta­via tai­to­ja maan­tie­tees­sä ovat kart­to­jen luku- ja tul­kin­ta­tai­to, graa­fi­set esit­tä­mis­tai­dot sekä muut geo­me­di­a­tai­dot.

Maan­tie­teen tie­to­ja ja tai­to­ja opis­ke­li­ja voi osoit­taa pait­si kir­jal­li­sis­sa ar­vi­oin­neis­sa myös suul­li­ses­ti eri­lai­sis­sa vuo­ro­vai­ku­tus­ti­lan­teis­sa sekä laa­ti­mal­la maan­tie­teel­li­sen tut­kiel­man tai pro­jek­ti­tuo­tok­sen, ku­ten vi­de­on, pe­lin, vas­ta­mai­nok­sen tai verk­ko­si­vut, yk­sin tai yh­des­sä tois­ten kans­sa. Ar­vi­oin­nis­sa voi­daan ot­taa huo­mi­oon myös opis­ke­li­jan osoit­ta­mat tie­dot ja tai­dot kou­lus­sa to­teu­te­tus­sa osal­lis­tu­mis- ja vai­kut­ta­mis­pro­jek­tis­sa.

Pakollinen kurssi

GE01 Maa­il­ma muu­tok­ses­sa

Kurs­si pe­reh­dyt­tää opis­ke­li­jan muut­tu­van maa­il­man ja sen alu­eel­lis­ten on­gel­mien tar­kas­te­luun. Kurs­sin ai­ka­na seu­ra­taan ajan­koh­tais­uu­ti­soin­tia eri puo­lil­ta maa­il­maa ja hah­mo­te­taan glo­baa­le­ja ris­ki­a­lu­ei­ta sekä luon­non­ris­kien, ym­pä­ris­tö­ris­kien että ih­mis­kun­nan ris­kien kan­nal­ta. Kurs­si kä­sit­te­lee myös eri puo­lil­la maa­il­maa ta­pah­tu­vaa myön­teis­tä ke­hi­tys­tä ja mah­dol­li­suuk­sia hil­li­tä, va­rau­tua, en­na­koi­da sekä so­peu­tua ris­kei­hin. Kes­kei­siä näkö­kul­mia ovat eko­so­si­aa­li­nen kes­tä­vyys, kier­to­ta­lous ja glo­baa­lit ke­hi­tys­ky­sy­myk­set.

Kurs­si pe­reh­dyt­tää opis­ke­li­jan muut­tu­van maa­il­man ja sen alu­eel­lis­ten on­gel­mien tar­kas­te­luun. Kurs­sin ai­ka­na seu­ra­taan ajan­koh­tais­uu­ti­soin­tia eri puo­lil­ta maa­il­maa ja hah­mo­te­taan glo­baa­le­ja ris­ki­a­lu­ei­ta sekä luon­non­ris­kien, ym­pä­ris­tö­ris­kien että ih­mis­kun­nan ris­kien kan­nal­ta. Kurs­si kä­sit­te­lee myös eri puo­lil­la maa­il­maa ta­pah­tu­vaa myön­teis­tä ke­hi­tys­tä ja mah­dol­li­suuk­sia hil­li­tä, va­rau­tua, en­na­koi­da sekä so­peu­tua ris­kei­hin. Kes­kei­siä näkö­kul­mia ovat eko­so­si­aa­li­nen kes­tä­vyys, kier­to­ta­lous ja glo­baa­lit ke­hi­tys­ky­sy­myk­set.

Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt

Maan­tie­de tie­teen­a­la­na

Luon­non jär­jes­tel­mään liit­ty­vät kes­kei­set glo­baa­lit ris­ki­a­lu­eet, ris­kien en­na­koin­ti ja nii­hin va­rau­tu­mi­nen

Luon­non­va­roi­hin ja ym­pä­ris­töön liit­ty­vät kes­kei­set glo­baa­lit ris­ki­a­lu­eet, ris­kien hil­lin­tä, nii­hin va­rau­tu­mi­nen ja so­peu­tu­mi­nen

Ih­mis­kun­nan glo­baa­lit ris­ki­a­lu­eet ja kes­kei­set ke­hi­tys­ky­sy­myk­set

AIHE­KO­KO­NAI­SUU­DET

Kes­tä­vä elä­män­tapa ja glo­baa­li vas­tuu: Koko kurs­sin tee­ma­na on kes­tä­vä elä­män­tapa ja glo­baa­li vas­tuu.
Kult­tuu­rien tun­te­mus ja kan­sain­vä­li­syys: Pe­reh­dy­tään glo­baa­lei­hin ris­ki­a­lu­ei­siin pai­not­tu­en ke­hit­ty­vien mai­den piir­tei­siin.
Moni­luku­tai­to ja me­di­at: Kurs­sil­la käy­te­tään moni­puo­li­ses­ti geo­me­di­aa.

Syventävät kurssit

GE02 Si­ni­nen pla­neet­ta

Kurs­sil­la tar­kas­tel­laan luon­non­maan­tie­teen il­mi­öi­tä ja sy­ven­ne­tään ilma-, vesi- ja kivi­ke­hän ra­ken­teen ja toi­min­nan tun­te­mus­ta. Kes­kei­se­nä näkö­kul­ma­na ovat luon­nos­sa ta­pah­tu­vat pro­ses­sit ja nii­hin liit­ty­vät syy-seu­raus­suh­teet. Kurs­sil­la tu­tus­tu­taan luon­non­maan­tie­teen tut­ki­mus­me­ne­tel­miin ja har­joi­tel­laan geo­me­di­aa hy­väk­si käyt­tä­en tul­kit­se­maan luon­non­mai­se­mia ja nii­den syn­tyä. Kurs­si pe­reh­dyt­tää luon­non­maan­tie­teel­li­sen tie­don käyt­töön yh­teis­kun­nas­sa ja arki­e­lä­mäs­sä.

Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt

Maan­tie­teel­li­nen ajat­te­lu

Maan pla­ne­taa­ri­set liik­keet ja niis­tä joh­tu­vat il­mi­öt

Ilma­kehä ja vesi­kehä liik­kees­sä sekä vyö­hyk­kei­syys

Maa­pal­lon ra­ken­ne ja muut­tu­vat pin­nan­muo­dot

Luon­non­maan­tie­teel­li­sen tie­don käyt­tö yh­teis­kun­nas­sa ja arki­e­lä­mäs­sä

AIHE­KO­KO­NAI­SUU­DET

Moni­luku­tai­to ja me­di­at: Käy­te­tään geo­me­di­aa luon­non­maan­tie­teen il­mi­öi­den ha­vain­nol­lis­ta­mi­ses­sa.

GE03 Yh­tei­nen maa­il­ma

Kurs­sil­la tar­kas­tel­laan ih­mis­maan­tie­teen il­mi­öi­tä ja sy­ven­ne­tään ih­mis­toi­min­nan alu­eel­lis­ten piir­tei­den tun­te­mus­ta. Kes­kei­se­nä näkö­kul­ma­na on luon­non­va­ro­jen ja ym­pä­ris­tön tar­jo­a­mien mah­dol­li­suuk­sien ar­vi­oin­ti ih­mis­toi­min­nan kan­nal­ta. Kurs­sil­la tu­tus­tu­taan ih­mis­maan­tie­teen tut­ki­mus­me­ne­tel­miin ja har­joi­tel­laan geo­me­di­aa hy­väk­si käyt­tä­en tul­kit­se­maan ih­mis­toi­min­nan jä­sen­ty­mis­tä maa­pal­lol­la. Kurs­si pe­reh­dyt­tää ih­mis­maan­tie­teel­li­sen tie­don käyt­töön yh­teis­kun­nas­sa ja arki­e­lä­mäs­sä.

Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt

Maan­tie­teel­li­nen ajat­te­lu

Vä­es­tö ja asu­tus

Alku­tuo­tan­to ja ym­pä­ris­tö

Te­ol­li­suus ja ener­gia

Pal­ve­lut, liik­ku­mi­nen ja vuo­ro­vai­ku­tus

Ih­mis­maan­tie­teel­li­sen tie­don käyt­tö yh­teis­kun­nas­sa ja arki­e­lä­mäs­sä

AIHE­KO­KO­NAI­SUU­DET

Moni­luku­tai­to ja me­di­at: Käy­te­tään geo­me­di­aa luon­non­maan­tie­teen il­mi­öi­den ha­vain­nol­lis­ta­mi­ses­sa.

GE04 Geo­me­dia – tut­ki, osal­lis­tu ja vai­ku­ta

Kurs­si pe­reh­dyt­tää ai­em­mil­la kurs­seil­la han­kit­tu­jen maan­tie­teel­lis­ten tie­to­jen ja tai­to­jen so­vel­ta­mi­seen tut­kiel­man laa­ti­mi­ses­sa tai osal­lis­tu­mis- ja vai­kut­ta­mis­pro­jek­tin to­teut­ta­mi­ses­sa. Kes­kei­siä näkö­kul­mia kurs­sil­la ovat osal­lis­tu­va suun­nit­te­lu, maa­il­man­laa­jui­set ke­hi­tys­tren­dit ja geo­me­di­an käyt­tö tut­ki­muk­ses­sa ja vai­kut­ta­mi­ses­sa.

Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt

Geo­me­di­an käyt­tö ar­jes­sa, työ­e­lä­mäs­sä ja kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen edis­tä­mi­ses­sä

Geo­me­dia ja maan­tie­teel­li­set tut­ki­mus­tai­dot

Ke­hi­tyk­sen oh­jai­lu ja kes­tä­vä ke­hi­tys

Maan­tie­teel­li­nen tut­kiel­ma tai osal­lis­tu­mis- ja vai­kut­ta­mis­pro­jek­ti

AIHE­KO­KO­NAI­SUU­DET

Ak­tii­vi­nen kan­sa­lai­suus: Mah­dol­li­suus teh­dä osal­lis­tu­mis- ja vai­kut­ta­mis­pro­jek­ti.
Kes­tä­vä elä­män­tapa ja glo­baa­li vas­tuu: Tut­kiel­man/vai­kut­ta­mis­pro­jek­tin avul­la tu­tus­tu­mi­nen kes­tä­vään ke­hi­tyk­seen.
Kult­tuu­rien tun­te­mus ja kan­sain­vä­li­syys: Tut­kiel­man laa­ti­mi­nen alu­ees­ta tai val­ti­os­ta.
Moni­luku­tai­to ja me­di­at: Geo­me­di­an hy­väk­si­käyt­tö tut­kiel­man/pro­jek­tin te­ke­mi­ses­sä.
Tek­no­lo­gia ja yh­teis­kun­ta: GIS-tek­no­lo­gi­an käyt­tö.

Soveltava kurssi

GE05 Maan­tie­teen ker­taus­kurs­si

Kurs­sil­la sy­ven­ny­tään eräi­siin maan­tie­teen kes­kei­siin osa-alu­ei­siin, ku­ten kart­ta­tul­kin­taan, ge­o­lo­gi­aan sekä sää­ilmi­öi­hin. Kurs­si on yli­op­pi­las­kir­joi­tuk­siin val­men­ta­va. Maan­tie­teen 1. ja 2. kurs­sit on ol­ta­va suo­ri­tet­tui­na en­nen kurs­sin aloit­ta­mis­ta. Ar­vi­oin­ti: suo­ri­tus­mer­kin­tä

Sa­von­lin­nan Tai­de­lu­ki­on yleis­lu­ki­o­ai­nei­den kurs­si­opas17.6.2013