BIOLOGIA

 

Bi­o­lo­gi­an ope­tuk­sen teh­tä­vä­nä on tu­kea opis­ke­li­jan luon­non­tie­teel­li­sen ajat­te­lun ke­hit­ty­mis­tä. Ope­tus li­sää ym­mär­rys­tä bi­o­lo­gi­an mer­ki­tyk­ses­tä osa­na luon­non­tie­teel­li­sen maa­il­man­ku­van ra­ken­tu­mis­ta. Bi­o­lo­gi­an ope­tuk­sen tar­koi­tuk­se­na on li­säk­si he­rät­tää kiin­nos­tus­ta bio- ja ym­pä­ris­tö­tie­tei­siin. Bi­o­lo­gi­an ope­tus aut­taa opis­ke­li­jaa ym­mär­tä­mään bio­tie­tei­den tar­jo­a­mia mah­dol­li­suuk­sia edis­tää ih­mis­kun­nan, muun eliö­kun­nan ja elin­ym­pä­ris­tö­jen hy­vin­voin­tia. Bi­o­lo­gi­an ope­tuk­ses­sa opis­ke­li­jal­le vä­lit­tyy kuva kes­tä­vän elä­män­ta­van vält­tä­mät­tö­myy­des­tä ja luon­non­va­ro­ja sääs­tä­vän kier­to­ta­lou­den mer­ki­tyk­ses­tä.

Bi­o­lo­gi­an ope­tus aut­taa opis­ke­li­jaa ym­mär­tä­mään elol­li­sen luon­non ra­ken­net­ta, toi­min­taa ja vuo­ro­vai­ku­tus­suh­tei­ta mo­le­kyy­li- ja solu­ta­sol­ta bio­sfää­riin. Ope­tuk­sen tu­el­la opis­ke­li­ja myös ym­mär­tää evo­luu­ti­on mer­ki­tyk­sen eliö­kun­nan ke­hit­ty­mi­ses­sä.

Bi­o­lo­gi­an ope­tuk­ses­sa opis­ke­li­jal­le vä­lit­tyy kuva sii­tä, että bio­tie­teet ovat no­pe­as­ti ke­hit­ty­viä tie­don­a­lo­ja, joi­den so­vel­luk­sia, ku­ten gee­ni­tek­no­lo­gi­aa, hyö­dyn­ne­tään mo­nin ta­voin maa­ta­lou­des­sa, te­ol­li­suu­des­sa ja lää­ke­tie­tees­sä. Ope­tus myös oh­jaa opis­ke­li­jaa ym­mär­tä­mään, mi­ten bi­o­lo­gis­ta tie­toa voi­daan hyö­dyn­tää arki­e­lä­mäs­sä, jat­ko-opin­nois­sa ja työ­e­lä­mäs­sä.

Bi­o­lo­gi­an ope­tuk­sel­le on omi­nais­ta ha­vain­noin­tiin ja ko­keel­li­suu­teen pe­rus­tu­va tie­don­han­kin­ta, tut­ki­muk­sel­li­suus sekä ak­ti­voi­vat ja vuo­ro­vai­kut­tei­set työ- ja toi­min­ta­ta­vat. Bi­o­lo­gi­an ope­tuk­ses­sa teh­dään la­bo­roin­te­ja ja työs­ken­nel­lään myös di­gi­taa­li­sis­sa ja kou­lun ulko­puo­li­sis­sa opis­ke­lu­ym­pä­ris­töis­sä. Ope­tuk­ses­sa teh­dään yh­teis­työ­tä eri­tyi­ses­ti ter­veys­tie­don, mut­ta myös mui­den oppi­ai­nei­den kans­sa.
Ope­tuk­sen ta­voit­teet

Bi­o­lo­gi­an ope­tuk­sen ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Ar­vi­oin­ti

Bi­o­lo­gi­as­sa ar­vi­oi­daan ope­tuk­sen ta­voit­tei­den saa­vut­ta­mis­ta kurs­si­koh­tai­sia ta­voit­tei­ta ja si­säl­tö­jä pai­not­ta­en. Ar­vi­oin­ti oh­jaa opis­ke­li­jaa tu­le­maan tie­toi­sek­si omis­ta työs­ken­te­ly­ta­vois­taan ja ke­hit­tä­mään omaa osaa­mis­taan. Ar­vi­oin­nis­sa kes­kei­siä koh­tei­ta ovat opis­ke­li­jan tie­dot, ku­ten bi­o­lo­gi­an pe­rus­kä­sit­tei­den hal­lin­ta, ja tai­dot, ku­ten ajat­te­lu-, ar­gu­men­toin­ti- ja tut­ki­mus­tai­dot. Ar­vi­oin­nis­sa ote­taan huo­mi­oon opis­ke­li­jan kyky ym­mär­tää, so­vel­taa, ana­ly­soi­da, yh­dis­tel­lä, ar­vi­oi­da, ha­vain­nol­lis­taa ja esit­tää bi­o­lo­gis­ta tie­toa eri­lai­sis­sa ti­lan­teis­sa. Ar­vi­oin­nis­sa kiin­ni­te­tään huo­mi­o­ta luon­non­tie­teel­lis­ten lain­a­lai­suuk­sien sekä syy- ja seu­raus­suh­tei­den ym­mär­tä­mi­seen, vuo­ro­vai­ku­tus­suh­tei­den mer­ki­tyk­sen oi­val­ta­mi­seen sekä ko­ko­nai­suuk­sien hah­mot­ta­mi­seen. Ar­vi­oin­nis­sa ote­taan huo­mi­oon myös opis­ke­li­jan kyky ar­vi­oi­da tie­toa kriit­ti­ses­ti.

Bi­o­lo­gi­as­sa ar­vi­oi­daan ope­tuk­sen ta­voit­tei­den saa­vut­ta­mis­ta kurs­si­koh­tai­sia ta­voit­tei­ta ja si­säl­tö­jä pai­not­ta­en. Ar­vi­oin­ti oh­jaa opis­ke­li­jaa tu­le­maan tie­toi­sek­si omis­ta työs­ken­te­ly­ta­vois­taan ja ke­hit­tä­mään omaa osaa­mis­taan. Ar­vi­oin­nis­sa kes­kei­siä koh­tei­ta ovat opis­ke­li­jan tie­dot, ku­ten bi­o­lo­gi­an pe­rus­kä­sit­tei­den hal­lin­ta, ja tai­dot, ku­ten ajat­te­lu-, ar­gu­men­toin­ti- ja tut­ki­mus­tai­dot. Ar­vi­oin­nis­sa ote­taan huo­mi­oon opis­ke­li­jan kyky ym­mär­tää, so­vel­taa, ana­ly­soi­da, yh­dis­tel­lä, ar­vi­oi­da, ha­vain­nol­lis­taa ja esit­tää bi­o­lo­gis­ta tie­toa eri­lai­sis­sa ti­lan­teis­sa. Ar­vi­oin­nis­sa kiin­ni­te­tään huo­mi­o­ta luon­non­tie­teel­lis­ten lain­a­lai­suuk­sien sekä syy- ja seu­raus­suh­tei­den ym­mär­tä­mi­seen, vuo­ro­vai­ku­tus­suh­tei­den mer­ki­tyk­sen oi­val­ta­mi­seen sekä ko­ko­nai­suuk­sien hah­mot­ta­mi­seen. Ar­vi­oin­nis­sa ote­taan huo­mi­oon myös opis­ke­li­jan kyky ar­vi­oi­da tie­toa kriit­ti­ses­ti.

Bi­o­lo­gi­an tie­to­ja ja tai­to­ja opis­ke­li­ja voi osoit­taa pait­si kir­jal­li­sis­sa ar­vi­oin­neis­sa myös suul­li­ses­ti eri­lai­sis­sa vuo­ro­vai­ku­tus­ti­lan­teis­sa, ko­keel­li­ses­sa työs­ken­te­lys­sä sekä laa­ti­mal­la yk­sin tai yh­tei­söl­li­ses­ti bi­o­lo­gi­sen tut­kiel­man tai pro­jek­ti­tuo­tok­sen, ku­ten vi­de­on, pe­lin, vas­ta­mai­nok­sen tai verk­ko­si­vut.

Pakolliset kurssit

BI01 Elä­mä ja evo­luu­tio

Kurs­sil­la pe­reh­dy­tään elä­män edel­ly­tyk­siin ja kai­kil­le eli­öil­le tun­nus­o­mai­siin piir­tei­siin. Kurs­sil­la tu­tus­tu­taan myös bi­o­lo­gi­an ta­paan hank­kia ja ku­va­ta tie­toa sekä bi­o­lo­gi­aan osa­na luon­non­tie­teel­lis­tä ajat­te­lua. Kes­kei­nen näkö­kul­ma kurs­sil­la on evo­luu­tio ja sen mer­ki­tyk­sen ym­mär­tä­mi­nen.

Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt

Bi­o­lo­gia tie­tee­nä

Solu elä­män pe­rus­yk­sik­kö­nä

Eli­ön elin­kaa­ri

Evo­luu­tio

Bi­o­lo­gi­an ko­keel­li­suu­teen liit­ty­vä pie­ni­muo­toi­nen tut­ki­mus tai pro­jek­ti

Aihe­ko­ko­nai­suu­det

Kes­tä­vä elä­män­tapa ja glo­baa­li vas­tuu: Kurs­sin pu­nai­se­na lan­ka­na on BIO­DI­VER­SI­TEE­TIN YM­MÄR­TÄ­MI­NEN JA SÄI­LYT­TÄ­MI­NEN

Tek­no­lo­gia ja yh­teis­kun­ta: Il­man ny­kyis­tä tek­no­lo­gi­aa ei voi­si ym­mär­tää bi­o­lo­gi­an pe­rus­ilmi­öitä, ku­ten so­lun ra­ken­ne ja toi­min­ta.

BI02 Eko­lo­gia ja ym­pä­ris­tö

Kurs­si tar­kas­te­lee eko­lo­gi­an pe­rus­tei­ta ja elä­män moni­muo­toi­suut­ta sekä sen uh­kia Suo­mes­sa ja muu­al­la maa­il­mas­sa. Kes­kei­si­nä tee­moi­na ovat luon­non moni­muo­toi­suut­ta uh­kaa­vat te­ki­jät ja mah­dol­li­suu­det suo­jel­la moni­muo­toi­suut­ta. Kurs­si pe­reh­dyt­tää myös mui­hin eko­lo­gi­siin ym­pä­ris­tö­on­gel­miin. Kurs­sil­la teh­dään it­se­näi­ses­ti tai yh­teis­työs­sä mui­den kans­sa pie­ni­muo­toi­nen eko­lo­gi­aa tai ym­pä­ris­tön ti­laa kos­ke­va tut­ki­mus tai ke­hit­tä­mis­pro­jek­ti.

Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt

Eko­lo­gi­an pe­rus­teet

Ym­pä­ris­tö­on­gel­mat, nii­den syyt ja rat­kai­su­mah­dol­li­suu­det

Koh­ti kes­tä­vää tu­le­vai­suut­ta

Eko­lo­gi­aa tai ym­pä­ris­tön ti­laa kos­ke­va tut­ki­mus tai ym­pä­ris­tön ke­hit­tä­mis­pro­jek­ti

AIHE­KO­KO­NAI­SUU­DET:

Ak­tii­vi­nen kan­sa­lai­suus: Ih­mi­sen toi­min­nan vai­ku­tus­ten ar­vi­oin­ti, oman tut­ki­muk­sen te­ke­mi­sen kaut­ta opis­ke­li­jat saa­vat ko­ke­mus­ta, jot­ka kan­nus­ta­vat aloit­tee­li­suu­teen ja vas­tuul­li­suu­teen ym­pä­ris­tö­a­si­ois­sa.

Hy­vin­voin­ti ja tur­val­li­suus: Ym­mär­tää ym­pä­ris­tö­te­ki­jöi­den vai­ku­tuk­sen ter­vey­teen.

Kes­tä­vä elä­män­tapa ja glo­baa­li vas­tuu: Koko kurs­sin pu­nai­se­na lan­ka­na on kes­tä­vän elä­män­ta­van edis­tä­mi­nen ja glo­baa­lien on­gel­mien tie­dos­ta­mi­nen.

Moni­luku­tai­to ja me­di­at: Op­pi­las har­jaan­tuu me­di­a­kriit­ti­syy­teen kä­si­tel­tä­es­sä glo­baa­le­ja ym­pä­ris­tö­on­gel­mia.

Tek­no­lo­gia ja yh­teis­kun­ta: Tek­no­lo­gis­ten rat­kai­su­jen pe­rus­ta­na on tie­tä­mys luon­non­la­eis­ta ja il­mi­öis­tä.

Valtakunnalliset syventävät kurssit

BI03 Solu ja pe­rin­nöl­li­syys

Kurs­sin tar­koi­tuk­se­na on aut­taa opis­ke­li­jaa sy­ven­tä­mään ym­mär­rys­tä so­lun ra­ken­tees­ta ja toi­min­nas­ta. Kurs­sil­la tar­kas­tel­laan myös so­lun toi­min­nan oh­jaa­mis­ta, so­lu­jen li­sään­ty­mis­tä ja pe­riy­ty­mi­sen pe­rus­tei­ta. Kurs­sin työ­ta­voil­le on kes­keis­tä ko­keel­li­suus ja opis­ke­li­jan omat tut­ki­muk­set.

Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt

Solu tut­ki­mus­koh­tee­na

Eli­öt ra­ken­tu­vat so­luis­ta

So­lu­jen li­sään­ty­mi­nen

Pe­riy­ty­mi­sen pe­rus­teet

Solu­bi­o­lo­gi­nen tut­ki­mus la­bo­ra­to­ri­os­sa tai säh­köis­ten ai­neis­to­jen avul­la

AIHE­KO­KO­NAI­SUU­DET

Tek­no­lo­gia ja yh­teis­kun­ta: Tek­no­lo­gis­ten rat­kai­su­jen pe­rus­ta­na on tie­tä­mys luon­non­la­eis­ta ja il­mi­öis­tä.

Hy­vin­voin­ti ja tur­val­li­suus: Ym­pä­ris­tö­te­ki­jöi­den vai­ku­tus esim. DNA:han , mu­taa­ti­oi­hin, sai­rauk­siin.

BI04 Ih­mi­sen bi­o­lo­gia

Kurs­sil­la pe­reh­dy­tään ih­mi­sen ana­to­mi­aan ja fy­si­o­lo­gi­aan. Kes­kei­siä tar­kas­te­lun koh­tei­ta ovat ih­mi­sen elin­toi­min­not, li­sään­ty­mi­nen sekä pe­ri­män ja ym­pä­ris­tön mer­ki­tys ih­mi­sen ter­vey­teen. Kurs­sil­la tar­kas­tel­laan ih­mis­e­li­mis­tön ky­kyä so­peu­tua muu­tok­siin ja puo­lus­tau­tua ul­koi­sia uh­kia vas­taan.

Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt

Ener­gia, ai­neen­vaih­dun­ta ja sen sää­te­ly

Liik­ku­mi­nen

Elin­toi­min­to­jen sää­te­ly

Li­sään­ty­mi­nen

Ih­mis­e­li­mis­tön toi­min­taa mit­taa­va tut­ki­mus

AIHE­KO­KO­NAI­SUU­DET

Hy­vin­voin­ti ja tur­val­li­suus: Elin­ta­po­jen ja ym­pä­ris­tön vai­ku­tus ih­mi­sen ter­vey­teen.

BI05 Bi­o­lo­gi­an so­vel­luk­set

Kurs­sin tar­koi­tuk­se­na on, että opis­ke­li­ja ym­mär­tää bi­o­lo­gi­sen tut­ki­muk­sen mer­ki­tyk­sen tu­le­vai­suu­den on­gel­mien rat­kai­se­mi­ses­sa. Kurs­sil­la pe­reh­dy­tään bi­o­lo­gi­an eri­lai­siin so­vel­luk­siin lää­ke­tie­tees­sä, te­ol­li­suu­des­sa, elin­tar­vi­ke­tuo­tan­nos­sa ja luon­non­va­ro­jen kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen mu­kai­ses­sa käy­tös­sä. Kes­kei­siä tar­kas­te­lun koh­tei­ta ovat gee­ni­tek­no­lo­gi­an ja mik­ro­bi­o­lo­gi­an eri­lai­set so­vel­luk­set. Kurs­sil­la opis­ke­li­ja suun­nit­te­lee ja to­teut­taa bi­o­lo­gi­an so­vel­ta­mi­seen liit­ty­vän ko­keen tai tut­ki­muk­sen.

Kurs­sin ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­ja

Kes­kei­set si­säl­löt

Bio­tek­no­lo­gi­an so­vel­luk­set ja mer­ki­tys

Mik­ro­bi­o­lo­gi­an so­vel­luk­set ja mer­ki­tys

Gee­ni­tek­no­lo­gi­an so­vel­luk­set ja mer­ki­tys

Kas­vi- ja eläin­ja­los­tus

Bi­o­lo­gi­an so­vel­lus­a­laan liit­ty­vä koe tai tut­ki­mus

AIHE­KO­KO­NAI­SUU­DET

Tek­no­lo­gia ja yh­teis­kun­ta: Bio­tek­nii­kan nyky­het­ki

Kes­tä­vä elä­män­tapa ja glo­baa­li vas­tuu : Bio­tek­no­lo­gia so­vel­luk­set ym­pä­ris­tön­suo­je­lus­sa

Hy­vin­voin­ti ja tur­val­li­suus: Mik­ro­bit ja ter­veys

Soveltavat kurssit

BI06 Bi­o­lo­gi­an la­bo­roin­ti

Pe­reh­dy­tään mik­ro­skoo­pin käyt­töön, mik­ro­pre­pa­raat­tien te­koon, ais­ti­ko­kei­siin, fy­si­o­lo­gi­siin mit­tauk­siin, veri­ko­kei­siin, solu­mal­li­ko­kei­siin sekä kas­vien ja eläin­ten ra­ken­tee­seen. Kurs­si si­säl­tää tie­to­kone­a­vus­teis­ta la­bo­ra­to­ri­o­mit­taus­ta.
Ar­vi­oin­ti: suo­ri­tus­mer­kin­tä

Kes­kei­set si­säl­löt

Tek­no­lo­gia ja yh­teis­kun­ta: Bio­tek­nii­kan vä­li­nei­den käyt­tö
Hy­vin­voin­ti ja tur­val­li­suus: työ­tur­val­li­suus la­bo­ra­to­ri­os­sa

BI07 Eläin­ten käyt­täy­ty­mi­nen ja eli­öi­den li­sään­ty­mi­nen

Pe­reh­dy­tään eläin­ten käyt­täy­ty­mi­sen pe­rus­tei­siin sekä eli­öi­den li­sään­ty­mis­ta­poi­hin. Ar­vi­oin­ti: suo­ri­tus­mer­kin­tä

Kes­kei­set si­säl­löt

Moni­luku­tai­to ja me­di­at: Tut­kiel­mien teko eläin/kas­vi­ai­heis­ta.

BI08 Bi­o­lo­gi­an ker­taus­kurs­si

Bi­o­lo­gi­an ker­taus­kurs­si, jon­ka ta­voit­tee­na on koko­nais­ku­van hah­mot­tu­mi­nen bi­o­lo­gi­as­ta tie­teen­a­la­na. Kurs­si on tar­koi­tet­tu kai­kil­le, jot­ka ai­ko­vat vas­ta­ta yli­op­pi­las­kir­joi­tus­ten re­aa­li­ko­keen bi­o­lo­gi­an ky­sy­myk­siin! Kurs­si kat­taa lu­ki­on bi­o­lo­gi­an pa­kol­lis­ten ja val­ta­kun­nal­lis­ten sy­ven­tä­vien kurs­sien kaik­ki kes­kei­sim­mät aihe­pii­rit. Kurs­sil­la pe­reh­dy­tään yli­op­pi­las­koe­teh­tä­vien vas­taa­mi­seen te­ke­mäl­lä van­ho­ja yo-teh­tä­viä. Kurs­si ar­vos­tel­laan suo­ri­tus­mer­kin­näl­lä, min­kä saa­mi­sek­si vaa­di­tut teh­tä­vät on ol­ta­va hy­väk­sy­tys­ti suo­ri­te­tut. Kurs­si suo­ri­te­taan vii­mei­se­nä bi­o­lo­gi­an kurs­si­na en­nen re­aa­li­ko­et­ta ja ar­vi­oi­daan suo­ri­tus­mer­kin­näl­lä

Sa­von­lin­nan Tai­de­lu­ki­on yleis­lu­ki­o­ai­nei­den kurs­si­opas17.6.2013