Opetus- ja kulttuuriministeriö (OKM) halusi erityistehtävälukiouudistuksen yhteydessä varmistaa, että erityisen koulutustehtävän lukioiden osaaminen saadaan koko lukiokentän käyttöön. Tästä johtuen se valitsi hakemusten perusteella joukon kehittäjälukioita, jotka saivat velvollisuuden kehittää ja levittää painotukseensa liittyviä pedagogiikan, toimintakulttuurin ja oppimisympäristön hyviä malleja ja käytänteitä. Lisäksi nämä lukiot vahvistavat valtakunnallisesti henkilöstön opetuksellisia valmiuksia ja osaamista ja edistävät kaikkien alaan kuuluvien toimijoiden yhteistyötä.
Kehittämistehtävä annettiin Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (KARVI) ja opetus- ja kulttuuriministeriön toteuttamissa auditoinneissa lokakuussa 2017 yhdelletoista suomalaiselle lukiolle. Edustettuina erityistehtävinä ovat musiikki, urheilu, kuvataide, vieraat kielet, matematiikka ja luonnontieteet sekä yrittäjyys. Näistä lukioista kahdeksan toimii pääkaupunkiseudulla ja kolme muualla Suomessa.
Savonlinnan Taidelukio valittiin siis tähän harvalukuiseen joukkoon ja sen tehtäväksi tuli kuvataiteen lukiokoulutuksen kehittäminen koko valtakunnassa. Savonlinnan Taidelukion rinnalle kuvataiteen kehittäjälukioksi valittiin Tölö Gymnasium Helsingistä.
OKM on vahvistanut marraskuussa 2018 valituille lukioille erillisrahoituksen. Sen määrä on jyvitetty OKM:öön toimitetun kehittämissuunnitelman laadun ja laajuuden mukaan. Savonlinnan Taidelukio saa vuosittain tätä rahoitusta 185 000€. Rahoitus on ylimääräistä valtionosuushanketta ja siitä on perustettu erillinen kustannuspaikka, 3605. Nämä tehtävät ja rahoitukset ovat suhteellisen pitkäaikaisia eli ne ovat voimassa 31.7.2025 saakka. Ylimääräinen valtionosuuskertymä Savonlinnalle tästä on näiden vuosien osalta 1 295 000€.
Kuvataidelukioverkosto
Syyskuussa Savonlinnan Taidelukion kutsusta perustettiin maahan valtakunnallinen kuvataidelukioverkosto. Sen osalta on sovittu seuraavaa;
Kuvataidelukioverkoston muodostavat seuraavat lukiot; Helsingin kuvataidelukio, Kannaksen lukio, Lapinlahden lukio ja Kuvataidelukio, Savonlinnan Taidelukio, Tammerkosken lukio ja Tölö Gymnasium.
Verkoston tehtävänä on seuraavien asiakokonaisuuksien hoitaminen.
- mahdolliset opettajavierailut ja -vaihdot
- mahdolliset opiskelijaryhmien vierailut ja -vaihdot
- lukioissa käytössä olevien pedagogisten mallien ja käytänteiden jakaminen muille verkoston lukioille
- mahdollinen hankeyhteistyö
- yhteistyö kuvataidenäyttelytoiminnan suhteen
- yhteiseen markkinointiin liittyvät tehtävät
- opettajien täydennyskoulutukseen liittyvät tehtävät
Tapaamiset
- verkostossa pyritään säännöllisiin vierailuihin (vähintään kerran lukuvuodessa)
- näissä tapaamisissa jokin lukio toimii isäntänä, kokouksessa vastuutetaan seuraava isäntä
- isäntälukio laatii agendan tapaamiselle yhdessä kehittäjälukion /-lukioiden kanssa, jokainen lukio päättää vierailuryhmän kokoonpanon tämän agendan perusteella
Kaikessa toiminnassa periaatteena on se, että ns. lähettävä koulu huolehti kuluistaan itse. Mikäli opetus- ja kulttuuriministeriön kehittämistehtävä saa jatkoa, osa em. kustannuksista voidaan kattaa.
Yhteydenpito
- kuvataidelukioiden rehtorit muodostavat yhteisen WhattsApp-ryhmän, jolla keskinäinen viestintä hoidetaan sähköpostin ohella
- kuvataidelukioiden lehtorit muodostavat yhteisen WhattsApp-ryhmän, jolla keskinäinen viestintä hoidetaan sähköpostin ohella
- viestintätekniikan kehittyessä otetaan tarittaessa muita jakamisalustoja käyttöön
Yleistä
- tämä yhteistyö ei sisällä mitään taloudellisia velvoitteita
- verkostossa mukana oleminen on täysin vapaaehtoista, verkoston toiminnasta poisjääminen ei edellytä mitään erillisiä toimia
- kaikessa päätöksenteossa pyritään konsensusperiaatteeseen eli yksimielisellä agendalla tullaan julkisuuteen, muutoin kuvataidelukioverkoston nimissä julkituloa ei voi tehdä
Savonlinnassa syyskuun 6. päivänä 2019
Lisätietoja kuvataidelukioverkostosta löytyy oheisesta linkistä; http://www.taidelukio.fi/valtakunnallinen-kuvataidelukioverkosto-kulo/
Kuvataideopettajien täydennyskoulutus
Vuoden 2019 aikana kalustettiin Taidelukion huone 319 täydennyskoulutustilaksi. Tavarantomittajina olivat Isku Interior Oy, Ilona IT Oy ja ProOffice. Kokosimme myös kuuden maakunnan kuvataideopettajine yhteystiedot täydennyskoulutuskutsujen lähettämistä varten sekä kontaktoiduimme Suomen Kuvataideopettajat KUVIS ry:n toimintaan mukaan. Keväälle 2020 suunnitellut täydennyskoulutukset siirtyivät alustavasti syksyyn 2020 korona-tilanteen takia. Keväällä ideoitiin ja organisoitiin lisää koulutuksia tuleville lukukausille. Pohdinnan alla ovat myös kuukausittaiset tapaamiset kuvataideopettajille ammatillisen tukiverkoston luomiseksi. Ohessa kaavailemamme koulutukset syksylle 2020.
SuoMu ry:n ja Savonlinnan Taidelukion yhteistyöstä syntyy muotoiluoppimisen materiaaleja lukion kuvataideopetukseen
SuoMu ry:n ja Savonlinnan Taidelukion projektissa yhteiskehitetään muotoiluoppimisen sisältöjä ja toimintamalleja. Tavoitteena on kehittää 2021 voimaan astuvan lukion opetussuunitelman mukaista KU2 –kurssin (Ympäristön tilat, paikat ja ilmiöt) tuki- ja oppimateriaalia. Materiaalia tullaan tarjoamaan lukioiden kuvataideopetukseen avoimeen käyttöön. Projekti on alkanut tammikuussa 2020 ja jatkuu syksyllä 2020.
Oppimateriaali perustuu Savonlinnan Taidelukiossa kehitettyihin sisältöihin, joihin Suomu ry:n Mari Savio ja Anna Kokki tuovat yhteissuunnittelutyökalujen avulla muotoiluoppimisen työtavat ja menetelmät.
Projektin työmuotoina ovat mm. työpajat ja haastattelut. Kurssiaihioita testataan ja kehitetään työpajaryhmissä Taidelukiolla, Savonlinnan Lyseon lukiossa sekä SuoMu ry:n yhteistyölukiossa pääkaupunkiseudulla. Haastatteluissa hyödynnetään myös Taidelukion alumniverkostoa opettajahaastatteluiden ohella.
”Muotoilukasvatus kehittää ympäristönlukutaitoa sekä hyödyntää muotoiluprosessia. Muotoiluoppiminen tarjoaa tekemällä ja kokeilemalla oppimisen työtapoja sekä ideoiden kehittämisen välineitä kaikkeen oppimiseen.” Lainaus SuoMu ry:n nettisivuilta:
https://muotoilukasvatus.info/mika-ihmeen-muotoilukasvatus/
Museoyhteistyö
Oppimisympäristöihin painottuvassa kehittämistyössä on käyty keskusteluja useiden eri museoiden kanssa. Tärkeänä pilotointipaikkana ja yhteiskehittämisen kumppanina toimii Metsämuseo Lusto Punkaharjulla. Työ on ollut vireillä useamman vuoden ja tavoitteena on oppimisympäristöjen kehittäminen muotoiluoppimisen teemalla. Oppimisympäristöjen saralla uusi yhteistyökumppani on ollut museolehtori Tuija Vertainen, Lahden museot. Olemme syyskuussa 2019 kokoontuneet Taikkarille pohtimaan, millaisia digitaalisia oppimisympäristöjä museot tarjoavat ja mikä voisi olla kehittämistiimin rooli uusien oppimisympäristöjen luomisessa suhteessa museon rooliin. Tuija Vertainen kokosi tutkittavaksi pohjatyötä varten jo olemassa olevia museoiden digitaalisia oppimisalustoja. Oppimisympäristöjen kehittämiseen on tuonut uuden lisänsä kevään 2020 koronakaranteeniaika, jolloin museot ovat lisänneet verkon kautta tapahtuvaa saavutettavuuttaan. Erityisenä kiinnostuksen kohteena on ollut myös uusi rakenteilla oleva Lahden museokeskus Taide-, juliste- ja muotoilumuseo LAD. Olemme pitäneet tärkeänä seurata, kuinka uusissa museoissa ratkaistaan oppimisympäristöihin liittyvät kysymykset. LADin tilat Malskilla valmistuvat suunnitellusti vuoden 2020 aikana ja LAD näyttelyineen avautuu yleisölle marraskuussa 2021. Lahden museot tekevät tiivistä yhteistyötä Suomen Diakoniaopiston Lahden kampuksen kanssa. Yhteistyökumppani on lehtori Lasse Kantola Theatrum Olgassa. Taikkarin kehittämistiimi kävi tutustumassa Theatrum Olgan toimintaan Kantolan johdolla joulukuussa 2019. Osallistava taidehistoria on yksi tärkeä kehittämistiimiä kiinnostava Theatrum Olgan työtapa. Seuraamme edelleen myös uuden Designmuseon ja Arkkitehtuurimuseon uudisrakentamiseen liittyviä suunnitelmia ja ratkaisuja uusien oppimisympäristöjen suhteen.
Kehittämistehtävän koordinaattorina on kuluvan lukuvuoden aikana toiminut Kati Ranta.
Almunitoiminta
Vuoden 2019 aikana aloitettiin alumni-verkoston kokoaminen. Ohessa Teemu Muurimäen terveiset vanhasta opinahjostaan. Alumnihaastatteluja edittiin kevään 2020 aikana tehdä muutamia. Tärkeimpänä ensimmäinen opiskelijoiden kuvaama ja editoima haastatteluvideo (keramiikkataiteilija Outi Savolainen).
Alumnisivu: http://www.taidelukio.fi/etusivu/hankehallinto/alumni/
Muut otiminta
Taidelukio aloitti kehittämistehtävässä yhteistyön Lahden Kannaksen lukion kanssa. Kannaksen lukio toteuttaa erityisen tehtävän mukaista opetusta kuvataiteen ja muotoilun osalta. Kahden lehtorin, Seija Tikan ja Kari Malisen, yhteisvoimin kehitettiin Arkkitehtuurin työpaja kuvataiteen opettajille. Koulutus on vuonna 2021 voimaan astuvan lukion opetussuunnitelman mukainen kokonaisuus, jonka sisältöä voi hyödyntää mm. KU2-kurssissa.
Hankehallinnointi
Kehittämistehtävän erillistehtäviä ovat suorittaneet koulun viranhaltijoista seuraavat henkilöt; Kati Sinkkonen, Seija Tikka, Kati Ranta, Katriina Kaija, Antti tenetz, Rimma Gimpel, Joacim Rönn, Jani Berg, Sari Härkönen ja Reima Härkönen.
Lisätietoa kehittämistehtävän toteuttamiseen liittyen löydät koulumme verkkosivuilta
Savonlinnan Taidelukion vuosikertomus 2019 - 2020