Opetus- ja kulttuuriministeriö (OKM) halusi erityistehtävälukiouudistuksen yhteydessä varmistaa, että erityisen koulutustehtävän lukioiden osaaminen saadaan koko lukiokentän käyttöön. Tästä johtuen se valitsi hakemusten perusteella joukon kehittäjälukioita, jotka saivat velvollisuuden kehittää ja levittää painotukseensa liittyviä pedagogiikan, toimintakulttuurin ja oppimisympäristön hyviä malleja ja käytänteitä. Lisäksi nämä lukiot vahvistavat valtakunnallisesti henkilöstön opetuksellisia valmiuksia ja osaamista ja edistävät kaikkien alaan kuuluvien toimijoiden yhteistyötä.
Kehittämistehtävä annettiin Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (KARVI) ja opetus- ja kulttuuriministeriön toteuttamissa auditoinneissa lokakuussa 2017 yhdelletoista suomalaiselle lukiolle. Edustettuina erityistehtävinä ovat musiikki, urheilu, kuvataide, vieraat kielet, matematiikka ja luonnontieteet sekä yrittäjyys. Näistä lukioista kahdeksan toimii pääkaupunkiseudulla ja kolme muualla Suomessa.
Savonlinnan Taidelukio valittiin siis tähän harvalukuiseen joukkoon ja sen tehtäväksi tuli kuvataiteen lukiokoulutuksen kehittäminen koko valtakunnassa. Savonlinnan Taidelukion rinnalle kuvataiteen kehittäjälukioksi valittiin Tölö Gymnasium Helsingistä.
OKM on vahvistanut marraskuussa 2018 valituille lukioille erillisrahoituksen. Sen määrä on jyvitetty OKM:öön toimitetun kehittämissuunnitelman laadun ja laajuuden mukaan. Savonlinnan Taidelukio saa vuosittain tätä rahoitusta 185 000€. Rahoitus on ylimääräistä valtionosuushanketta ja siitä on perustettu erillinen kustannuspaikka, 3605. Nämä tehtävät ja rahoitukset ovat suhteellisen pitkäaikaisia eli ne ovat voimassa 31.7.2025 saakka. Ylimääräinen valtionosuuskertymä Savonlinnalle tästä on näiden vuosien osalta 1 295 000€.
Lukuvuoden 2018 – 2019 osalta toteutamme tätä tehtävää suunnittelemalla sitä jättämämme kehittämistehtävän mukaisesti ja osin jo toteuttamalla alla esiteltyjä kehittämiskohteita. Lisäksi varustamme Taidelukion mediateekin iMac Retina -konekannalla mm. kuvataideopettajien täydennyskoulutusta ajatellen.
Savonlinnan Taidelukion esittämät kehittämiskohteet liittyvät lukioiden toimintakulttuurin kehittämiseen (alakohtina lukioiden yhteisöllisyyden lisääminen, osallistavan taiteen menetelmien ja pedagogisten painotusten sekä ilmiöpohjaisuuden ja moniaistillisuuden kehittäminen), lukion kuvataideopettajille suunnatut täydennyskoulutusaihiot (mm. 3D-mallinnus, animaatio, digitaalisuuden edistäminen laajemminkin, osallistavan taiteen työpajat) sekä alumniyhteistyö. Lisäksi syyskuussa 2019 Savonlinnan Taidelukio perustaa kuvataidelukioista (maassa niitä on kuusi kpl:tta) pysyvän yhteistyörakenteen, jonka tarkoituksena on pilotoida kehittäjälukioiden ajatuksia.
Tämän suunnittelu- ja pilotointivaiheen jälkeen tehtävämme on suodattaa näitä toimintakulttuuriin, toimintaympäristöön ja pedagogiikkaan liittyviä ajatuksia koko lukiokentälle. Lisäksi haluamme kokeilla kuvataideopettajia hyödyntävän virtuaalisen mentoroinnin menetelmiä.
Tämä kaikki toiminta tukee aikanaan Savonlinnan seudun elinvoimaisuutta, koska koulutukset yms. tapahtuvat Savonlinnan Taidelukiossa. Lisäksi kunnalliseen päätöksentekoon tästä siilautunee aikanaan esim. luovien alojen yritys- ja työskentelytilaesityksiä.
Tässä suunnitteluvaiheessa olemme hyödyntäneet tänne paluumuuttaneita Taidelukion käyneitä, nykyisiä kuvataiteen ammattilaisia.
Kehittämistehtävän erillistehtäviä ovat suorittaneet koulun viranhaltijoista seuraavat henkilöt; Kati Sinkkonen, Mervi Karvinen, Seija Tikka, Kati Ranta, Sari Härkönen ja Reima Härkönen. Lisäksi Antti Tenetz on tehnyt biotaide-hankkeen kautta kehittämistehtävää tukevaa toimintaa. Edellisen lukuvuoden aikana Daniela Partanen ja Veera Kolehmainen toteuttivat kehittämistehtävän esittely- ja markinointiaineiston henkilökunnan antamien suuntaviivojen mukaisesti.
Savonlinnan Taidelukion vuosikertomus 2018 - 2019