Lukuvuoden aikana aloitimme voimallisesti valtakunnallisen lukiokoulutuksen kehittämistehtävän toteuttamisen Taidelukiolla. Opetusministeri oli valinnut lokakuussa 2017 Suomesta 11 lukiota tällaisiksi kehittäjälukioiksi vastuuttaen ne omiin kehittämistehtäviinsä. Savonlinnan Taidelukion kuvataidelukio on vastuussa kuvataiteen kehittämisestä. Neljä valitsemaamme kehittämisaihiota ovat edenneet niin, että ne kaikki ovat siirtyneet suunnitteluvaiheesta toteutukseen. Tätä työtä tekee parhaillaan kuusi henkilökuntamme jäsentä. Syksystä 2019 lisäämämme tätä määrää koulutoimen ulkopuolisilla tekijöillä. Kehittämistyö on hyvin resursoitu, ministeriö (OKM) antaa vuosittain 185 000€ valtionosuuden tätä varten. Tästä on hyvä jatkaa ensi lukuvuodella.
Koulun taidekasvatusta toteuttavassa henkilökunnassa tapahtui muutoksia siten, että lukuvuoden aikana kolme uutta lehtoria aloitti työnsä. Arja ja Mikko Nikula sekä Marjo Eskonen saivat siirtyä rauhallisin mielin eläkepäiviensä viettoon, saimme oivalliset viranhaltijat taidekasvatusopetusta jatkamaan.
Savonlinnan kaupunki joutui talousongelmiensa vuoksi toteuttamaan YT-neuvottelut 4.1. alkaen. Lukiotoimiala esitti omat säästöesityksensä koulutuksen järjestäjälle ja tämän ansiosta emme tarvitse ryhtyä tulosyksikkönä henkilöstöön kohdistuviin, ikäviin säästötoimiin. Sopeuttaminen tehdään tuntikehyksen kautta ja niin, että annettava opetus ei tule vähenemään. Tämä onnistuu ns. lukioresurssituntien siirtämisellä opetukseen sekä osin hankerahoituksen kautta. Lukioiden säästövelvoite oli 122 400€ vuodessa. Lukiotoimialan talousarvio on kokonaisuudessaan n, 5,4M€.
Suomalaisessa lukiokoulutuksessa saavutettiin merkittävä merkkipaalu kevään 2019 yo-kirjoituksissa. Kaikki tutkintokerran yo-kokeet suoritettiin sähköisesti ja paperilla tehtävät kokeet siirtyivät historian lehdille. On syytä kiittää tähän osallistuneiden henkilöiden aktiivisuutta ja sopivaa tulokulmaa muutokseen. Kaikki on sujunut hyvin ja ongelmitta. Muutos on ollut mielestäni perusteltu ja sitä tulee edelleen tukea positiivisen viestinnän kautta.
Huhtikuussa savonlinnalaiset lukiot toteuttivat projektiviikon. Viikon aikana toteutettiin kymmenkunta erillistä hanketta. Tavoitteena näissä oli se, että jalkaudumme pois kouluympäristöstä ja teemme jotakin tavoitteellista yhteistyökumppaneidemme kanssa. Projektit olivat juuri tällaisia ja saatu palaute kannustaa meitä jatkamaan tällä tiellä. Opintomatkojen ja teatterin vaatima harjoittelu kannattaa yrittää jatkossakin keskittää tällaiseen hetkeen.
Lukuvuoden aikana toteutettiin taidekasvatushankkeita laajalla kirjolla. Kuvataidelukion perinteinen päättötyönäyttely oli saanut aiheekseen Pyhä. Teeman parissa kuvataidelinjan abit pääsivät toteuttamaan itseään ja osoittamaan Taidelukiossa hankittua osaamista. Musiikkilukio toteutti perinteiset konsertit Tuomiokirkossa, Melartin-salissa ja Savonlinnasalissa suurille kuulijajoukoille. Musiikkilukio osallistui valtakunnallisille musiikkilukiopäiville Espoon Tapiolan lukiossa. Projektiviikon aikana myös taidekasvatukseen saatiin uutta aktiivisuutta mm. Hallå-hankkeen, Musiikkitourin ja biotuotelaboratorion toimintojen kautta. Kuvataidelinjan ja musiikkilinjan toiminnasta on erilliset artikkelit tässä kertomuksessa, kannattaa tutustua.
Taikkarin teatterin kevään teos Kultainen vasikka sai erittäin positiivisen vastaanoton katsojien ja median parissa. Oli jälleen suuri ilo seurata tekijäjoukon sitoutumista asiaansa. Projektiviikko auttoi myös Taikkarin teatterin toiminnassa siten, että pystyimme rauhoittamaan viikon intensiiviharjoittelulle. Tässä vuosikertomuksessa on erillinen artikkeli myös teatterin osalta.
Kansainvälisessä toiminnassa toteutettiin kolme opintomatkaa. Tanskan Kööpenhaminaan suuntautunut kuvataidelukion kakkosten matka sekä musiikkilukion Norjaan ja Ruotsiin suuntautunut matka onnistuivat suunnitellusti. Lisäksi vierailimme Unkarin Budapestissä Savonlinnan kaupungin edustajina. Tavoitteena luoda toimivat yhteistyösuhteet kaupunkien välillä ja kulttuuriyhteistyö toimisi siltana kaikessa tässä. Vierailun yhteydessä pidimme joululaulukonsertin Budovarin kaupungintalolla sekä vierailimme tulevassa yhteistyökoulussa. Omia opiskelijoitamme oli lukuvuoden aikana vaihdossa Ranskassa ja Japanissa.
Kuten huomaatte, lukuvuoden tapahtumakalenteri on pullollaan mitä erilaisimpia tapahtumia. Näyttelyt, konsertit, esitykset, opintomatkat, kouluun saapuneet vieraat ja koulun yhteistyöhankkeet ulkopuolisten toimijoiden kanssa antoivat tärkeitä vaikutteita opiskelijoiden omaan työskentelyyn. Opiskelijoiden omaehtoinen toiminta opettajiemme ohjauksessa taasen antoi opiskelijoille tuiki tärkeitä mahdollisuuksia saada onnistumisen elämyksiä ja sitä kautta kasvattivat heitä ihmisinä ja kulttuuritoimijoina. Lämmin kiitos myös tutor-opiskelijoille ja opiskelijakunnan aktiiveille siitä mutkattomuudesta, jolla yhteisiä asioita hoidettiin. Tutorit tekevät kullanarvoista työtä uusien taikkarilaisten hyvinvoinnin eteen. Opiskelijakunta järjestää koulun kasvatus- ja opetustyötä tukevia tapahtumia, joissa halukkaat voivat ottaa vastuuta yhteisistä asioista. Oheisesta linkistä löytyy Taidelukion lukuvuosisuunnitelman toteutumaraportti.
Lukuvuoden aikana Taidelukiossa lukion päättötodistuksen ja ylioppilastutkinnon suoritti 61 ylioppilasta.
Haluan kiittää Savonlinnan kaupunkia koulutuksen järjestämisestä, Taidelukion opiskelijoita, henkilökuntaan kuuluvia, yhteistyökumppaneita ja ylipäänsä kaikkia toimintaan osallistuneita touhua täynnä olleesta ja onnistuneesta lukuvuodesta.
Hyvää kesää!
Reima Härkönen
Ps. Ohessa lukuvuoden aikana toteutettujen opiskelijakyselyiden tulokset, hyvältä näyttää!
Savonlinnan Taidelukion vuosikertomus 2018 - 2019