STIPENDIT

Saa­na Pulk­ki­nen

Keri­mäen Poh­jo­la-Nor­den

Assi Kärk­käi­nen

Sa­von­lin­nan Ka­le­va­lai­set Nai­set ry.

Saa­na Pulk­ki­nen

Äi­din­kie­len kir­ja­sti­pen­di

Jani Hok­ki

3. vuosikurssin opiskelijat

Du­kaat­ti­pal­kin­to, myön­ne­tään par­haan päät­tö­työn te­ki­jäl­le

Du­kaat­ti 2017 – va­lin­ta on Erno Beu­ker te­ok­sel­laan ”Kat­se”

Maa­lauk­sen il­mai­su on vah­vaa, mut­ta sa­mal­la sii­nä voi ha­vai­ta herk­kää nuo­ren tai­tei­li­jan häm­men­nys­tä elä­män edes­sä. Te­ok­ses­sa on heh­ku­vaa vä­ril­lis­tä va­lon vaih­te­lua, joka tuo ker­ron­taan ke­veyt­tä. Maa­lauk­sen lu­kee hen­ki­sek­si ku­vak­si, nuo­ren tai­tei­li­jan oma­ku­vak­si, jos­sa tun­teet läi­käh­te­le­vät eks­pres­sii­vi­ses­ti. Ku­van ky­sy­väs­sä kat­sees­sa on ih­met­te­lyä.

Beu­ker hyö­dyn­tää ros­ka­la­val­ta löy­tä­mään­sä ma­te­ri­aa­lia te­ok­seen­sa. Hän an­taa mah­dol­li­suu­den ko­kei­le­val­le työs­ken­te­ly­ta­val­le an­ta­en vä­rin le­vi­tä ja ve­den teh­dä va­paas­ti uu­sia ku­vi­oi­ta maa­laus­pin­nal­le. Hän hyö­dyn­tää osa­na som­mit­te­lua maa­laus­poh­jan jo ole­mas­sa ole­via jäl­kiä ja sä­vy­jä, to­de­ten ne maa­lauk­sel­li­sik­si. Beu­ke­ril­la on es­teet­ti­syy­den taju.

Tai­teel­li­ses­sa työs­sä tu­lee myös oi­val­luk­sia. Beu­ker ker­too port­fo­li­os­saan: ”Vä­re­jä tu­lee le­vit­tää aina ker­rok­sit­tain si­ten, että edel­li­nen on kui­vu­nut. Täl­löin kos­teus tuo vah­vem­man efek­tin. Työ­läs­tä. Hi­das­ta.” Tek­ni­nen to­teu­tus tuo mu­ka­naan myös ky­sy­myk­siä.  ”Mi­ten­kö­hän sai­si ra­ken­net­tua te­ok­sen ylle me­ka­nis­min, joka ti­put­taa vet­tä pi­sa­ra ker­ral­laan,” Beu­ker poh­tii.

Maa­laus on maa­laus, se saa olla maa­lauk­sel­li­nen. Te­ok­ses­sa on hy­lät­ty re­a­lis­ti­nen ana­to­mi­an ku­vaus. Beu­ker on oman il­mai­su­ta­van kyn­nyk­sel­lä. Maa­lauk­ses­ta hei­jas­tuu lap­suu­des­sa ko­et­tu tai­de. Il­mai­su ha­keu­tuu lä­hel­le Paul Kleen ehe­ää väri­maa­il­maa ja rik­kot­tu­ja muo­to­ja. Beu­ker huo­maa it­se­kin muu­tok­sen il­mai­sus­saan: ”Lop­pu­tu­los on jok­seen­kin eri­lai­nen, kuin ai­kai­sem­mat te­ok­se­ni, niin tek­nii­kan kuin tyy­lin­kin suh­teen”, hän ar­vi­oi.

Pyr­ki­mys te­ok­sen muut­tu­vai­suu­teen ja sen to­teu­tus­ta­pa jää lo­pul­ta rat­kai­se­mat­ta. Se he­rät­tää ky­sy­myk­sen ja ins­pi­roi kat­so­jaa poh­ti­maan rat­kai­sua. Hy­vän tai­teen tun­nus­merk­kei­nä voi­daan pi­tää, että se he­rät­tää ky­sy­myk­siä tai an­taa vas­tauk­sia, se ins­pi­roi, li­sää ym­mär­rys­tä sii­tä mitä sil­min ei voi ha­vai­ta, se on kiin­nos­ta­va ja moni­tul­kin­tai­nen. Hy­väs­sä tai­tees­sa ovat läs­nä to­tuus, hy­vyys ja kau­neus. Nämä to­teu­tu­vat Beu­ke­rin tai­de­te­ok­ses­sa.

Kuva­tai­tei­li­ja Anne Pel­ko­nen

Sa­von­lin­nan Re­ser­vi­läi­set ja Maan­puo­lus­tus­kou­lu­tus ry.

Tino Utu­lah­ti

Joo­nas Ti­ai­nen

Kii­na-sti­pen­di

San­ni Lip­po­nen

Työs­ken­te­lyä graa­fi­sen suun­nit­te­lun ja tila­suun­nit­te­lun tun­neil­la. Kuva Mar­jo Es­ko­nen.

Kuva Mar­jo Es­ko­nen.

Tel­ler­vo Loik­ka­nen Pro­me­na­di­kon­ser­tis­sa. Kuva Mer­vi Kar­vi­nen.

Du­kaat­ti-pal­kin­non saa­ja Erno Beu­ker te­ok­sen­sa vie­res­sä. Kuva Mer­vi Kar­vi­nen.

Sa­von­lin­nan Tai­de­lu­ki­on vuo­si­ker­to­mus 2016 - 2017