Kuvaus ohjausta koskevan yhteistyön järjestämisestä

Ohjausta tehdään yhdessä keskeisten yhteistyökumppaneiden kanssa. Näitä ovat lähialueen peruskoulut, toisen asteen oppilaitokset, ammattikorkeakoulu ja yliopisto. Lisäksi työelämä ja yritykset sekä muut lukion ulkopuoliset tahot kukin eri tilanteiden ja tarpeiden mukaisesti.

Peruskoulujen kanssa yhteistyö on lukio-opintojen esittelyä ja vierailuja puolin sekä toisin oppilaitosten välillä. Peruskoululaisille järjestetään mahdollisuuksia kuulla, nähdä ja tutustua lukion toimintaan  arjessa erilaisten tapahtumien muodossa. Peruskoululaisille ja heidän huoltajilleen järjestetään  myös yhteishaun alkaessa tutustumismahdollisuus lukio-opintoihin.

Opiskelijoille järjestetään lisäksi lukioaikana tilaisuuksia tutustua sekä työelämään että lukion jälkeiseen jatko-opiskeluun. Tämä tapahtuu järjestämällä vierailuja työelämän edustajien kanssa ja järjestämällä tutustumismahdollisuuksia eri asteen oppilaitoksiin ja valtakunnallisille jatkokoulutusmessuille. Opiskelijat saavat tietoa jatko-opiskelupaikoista myös alumnitoiminnan kautta. Lisäksi opiskelijoilla on mahdollisuus opiskella lukiossa myös ammatillisiin opintoihin liittyviä kursseja ja opintokokonaisuuksia.

Huoltajien kanssa tehtävä ohjaukseen liittyvä yhteistyö

Lukion ja kodin välisen yhteistyö tulee olla avointa ja yhdenvertaista vuorovaikutusta, joka tukee opiskelijan oppimisen edellytyksiä, tervettä kehitystä ja hyvinvointia. Opiskelijoiden opintojen tukeminen ja seuraaminen tapahtuu yhteistyössä huoltajien kanssa. Lukion toiminnasta ja yhteistyöstä tiedotetaan koulun kotisivujen kautta, wilman välityksellä sekä olemalla henkilökohtaisesti yhteydessä huoltajiin. Vanhempain- ja huoltajatilaisuuksissa keskustellaan kunkin vuosikurssin ajankohtaisista asioista ja huoltajilla on mahdollisuus tavata ryhmänohjaajia sekä aineenopettajia halutessaan. Lisäksi lukion monissa kulttuuritapahtumissa huoltajilla on mahdollisuus tavata koulun henkilökuntaa ja seurata läheltä opiskelijoiden vahvaa osallisuutta koulun toimintaan.  Opiskelijoille ja huoltajille annetaan tietoa ohjauksesta, opiskeluhuollosta sekä oppimisen ja opiskelun tuesta ryhmänohjauksessa, erilaisissa infotilaisuuksissa ja henkilökohtaisissa tapaamisissa.

Yhteistyö huoltajien ja kotien kanssa kuuluu lukion toimintakulttuuriin ja se jatkuu koko lukio-opiskelun ajan.  Opiskelijan yksilölliset edellytykset ja tarpeet ohjaavat yhteistyön toteutusta. Yhteistyössä huomioidaan aikuistuvan nuoren ja täysi-ikäisen opiskelijan itsenäisyys ja oma vastuullisuus sekä perheiden moninaisuus ja yksilöllisyys. Huoltajia kannustetaan antamaan palautetta lukion toiminnasta ja yhteistyöstä.

Liite opetussuunnitelmaan: Taidelukion ohjaussuunnitelma13.6.2016