Ohjaus on lukiokoulutuksen henkilöstön tavoitteellisesti johdettua yhteistä työtä. Opinto-ohjaajalla on päävastuu opinto-ohjauksen käytännön järjestämisestä sekä ohjauksen kokonaisuuden suunnittelusta ja toteutuksesta. Rehtori mahdollistaa opinto-ohjauksen järkevän ja tarkoituksenmukaisen toteutuksen. Rehtori jakaa resursseja ja luo ohjauksen toimintamahdollisuudet. Ryhmänohjaaja toimii opiskelijaryhmänsä lähiohjaajana. Aineenopettaja ohjaa opiskelijaa opettamansa aineen opiskelutaidoissa, auttaa häntä kehittämään oppimaan oppimisen taitojaan ja tukee opiskelijoiden jatko-opintovalmiutta ja työelämätuntemusta oman oppiaineensa osalta. Opiskelija on ohjauksessa aktiivinen ja osallistuva toimija. Jokaista opiskelijaa kunnioitetaan yksilönä, jolla on oikeus ohjaukseen. Opiskelijan tulee saada tietoa siitä, mitkä ovat eri toimijoiden tehtävät ohjauksen kokonaisuudessa sekä missä asioissa ja miten opiskelija voi saada heiltä tukea.
Rehtori
- vastaa omassa yksikössään lukiolain edellyttämien toimintojen järjestämisestä
- järjestää ohjaukseen riittävät voimavarat ja varmistaa, että oppilaiden oikeus henkilökohtaiseen ohjaukseen on taattu
- tukee ohjauksen suunnittelua ja toteuttamista
- osallistuu ohjaushenkilöstön ja huoltajien kanssa niiden opiskelijoiden ohjaukseen, joilla on erityisiä vaikeuksia oppimisessa ja huolestuttavia vaikeuksia suorittaa lukio-opinnot
- organisoi opiskelijahuoltoryhmän toimintaa ja tiedottaa siitä opettajakunnalle
- mahdollistaa kodin ja koulun yhteistyön järjestämisen
- antaa yo-tutkintoa koskevaa yleistä informaatiota ja huolehtii ylioppilastutkintoon liittyvistä käytänteistä kokonaisuudessaan
- huolehtii yhteydenpidosta yhteistyötahoihin
Opinto-ohjaaja
- ohjaa lukio-opiskelun käytäntöihin
- ohjaa opiskelutaitoihin ja elämänhallintaan
- ohjaa oppiaine- ja kurssivalintoihin
- ohjaa kiinnostuksien ja vahvuuksien kartoittamiseen
- ohjaa yo-tutkinnon suunnitteluun
- ohjaa ammatilliseen suuntautumiseen ja jatkokoulutusvaihtoehtojen kartoittamiseen
- osallistuu tarvittaessa opiskelijahuollollisiin tehtäviin
- tarkistaa opiskeluvaikeuksien ilmaantuessa nuoren kokonaistilanteen ja opinto-ohjelman yhdessä nuoren kanssa
- tiedottaa tarvittaessa huolestaan opiskelijan huoltajalle keskusteltuaan ensin asiasta opiskelijan kanssa
- ohjaa opiskelijan eteenpäin tarvittaessa muihin asiantuntijapalveluihin, esimerkiksi erityisopettajalle, kuraattorille, psykologille tai koulun ulkopuoliselle toimijalle
- tekee opintojen pidentämissuunnitelman yhdessä opiskelijan kanssa, tarvittaessa mukana ovat myös huoltajat; tiedottaa huoltajalle asiasta
- järjestää ja osallistuu tarpeen mukaan huoltajatapaamisiin
- organisoi ja ohjaa tutortoimintaa
Ryhmänohjaaja
- pitää viikoittaisen ryhmänohjaustuokion ja tiedottaa opiskelijoita ajankohtaisista asioista
- valvoo säännöllistä koulunkäyntiä ja seuraa opiskelijan poissaoloja viikoittain ja ryhtyy tarvittaviin toimenpiteisiin
- perehdyttää koulun käytänteisiin ja ohjeisiin
- haastattelee ryhmänsä opiskelijat (1.vuoden syksyllä)
- havainnoi ryhmänsä opiskelijoiden hyvinvointia tavatessaan opiskelijoita
- tarkistaa opiskelijan opiskelumenestyksen jaksoittain (hylätyt ja keskeneräiset kurssit, heikentyneet arvosanat, kokonaiskurssikertymä)
- keskustelee opiskelijan kanssa sekä tarvittaessa opinto-ohjaajan ja aineenopettajan kanssa, jos huoli nuoresta syntyy
- on opiskelijan luvalla yhteydessä alaikäisen huoltajaan, kun hänellä on huoli opiskelijasta
- ohjaa tarvittaessa opiskelijan opinto-ohjaajan, erityisopettajan tai terveydenhoitajan luokse
- osallistuu tarvittaessa opiskelija- ja huoltajapalavereihin
- kannustaa, tukee ja motivoi opiskelijoitansa
- myöntää 1-3 päivän loman
- pitää yhteyttä huoltajiin opiskelijan hyvinvoinnin edistämiseksi
- osallistuu ohjausryhmänsä vanhempainiltojen suunnitteluun ja toteutukseen
Aineenopettaja
- kohtelee opiskelijoita yhdenvertaisesti ja kannustaen
- hoitaa päätehtävänsä hyvin eli antaa kursseillaan hyvää opetusta ja ohjausta kursseillaan
- opettaa ja ohjaa oman oppiaineen kannalta keskeisiä ja tärkeitä oppimaan oppimisen tapoja ylioppilaskokeen rakenteen huomioiden
- sopii kurssin alussa yhdessä opiskelijoiden kanssa kurssin suorittamiseen ja arviointiin vaikuttavat näytöt ja ”pelisäännöt”, esim. mahdolliset lisänäytöt poissaolojen takia, sovitut säännöt annetaan kirjallisina esim. Wilmassa, jos kurssi on esim. poissaolojen takia vaarassa keskeytyä, aineenopettaja informoi asiasta viipymättä opiskelijaa, alaikäisen huoltajaa ja ryhmänohjaaja
- suorittaa kurssin arvioinnin annetussa määräajassa sekä toimittaa arvioiden kurssipäiväkirjan koulun kansliaan
- seuraa opiskelijoiden hyvinvointia ja heidän opetukseen osallistumistaan
- konsultoi tarvittaessa erityisopettajaa opiskelijoiden oppimisvaikeuksista
- toteuttaa tarkoin erityisopettajan ja opiskelijan tekemää opiskelun erityisen tuen suunnitelmaa
- sopii tarvittaessa opiskelijan kanssa tukiopetuksesta ja / tai muista opiskelujärjestelyistä
- osallistuu tarvittaessa huoltajatapaamisiin oppiaineensa asiantuntijana
- keskustelee opiskelijan kanssa, kun hänellä syntyy huoli opiskelijasta ja ilmoittaa tarvittaessa ryhmänohjaajalle
- vastaa vastuulla olevan oppiaineen osalta siitä, että opiskelijalla on osallistumisoikeus yo-kirjoituksiin ja lukion oppimäärä on tullut suoritetuksi
Tutorit
- toimivat vertaisopiskelijoina uusille lukiolaisille
- tutustuttavat koulun käytänteisiin ja toimintatapoihin ja auttavat sopeutumaan lukio-opiskeluun
- luovat iloista ja kannustavaa ilmapiiriä lukio-opiskeluun
- toimivat lukionsa tiedottajina ja markkinoijina