Ohjaustoiminta ja sen tavoitteet

Ohjaustoiminta muodostaa Taidelukiossa kokonaisuuden, joka tukee opiskelijaa lukio-opintojen eri vaiheissa sekä kehittää hänen valmiuksiaan tehdä koulutusta, elämänuraa ja tulevaisuutta koskevia valintoja ja ratkaisuja. Ohjauksella tuetaan opiskelijoiden hyvinvointia, kasvua ja kehitystä, itsetuntemusta ja itseohjautuvuutta sekä kannustetaan aktiiviseen kansalaisuuteen. Lisäksi tuetaan opiskelijaa tunnistamaan vahvuutensa ja kehittymistarpeensa sekä löytämään itselleen sopivia opiskelumenetelmiä. Ohjaustoiminnan tavoitteena on, että opiskelija harjaantuu ottamaan vastuuta omista suunnitelmistaan ja valintojen tekemisistä sekä sisäistää elinikäisen oppimisen merkityksen.

Opiskelijoiden yhteisöllisyyttä, osallisuutta ja toimijuutta kehitetään ja pidetään yllä lukio-opintojen ajan. Ohjauksen avulla edistetään koulutuksen yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa sekä ehkäistään syrjäytymistä.

Opiskelijaa ohjataan laatimaan itselleen henkilökohtainen opiskelu- ja jatkokoulutussuunnitelma sekä ylioppilastutkintosuunnitelma ja seuraamaan niiden toteutumista. Opiskelija päivittää suunnitelmaansa oppilaitoksen ohjaushenkilöstön tuella. Opinto-ohjauksessa käsitellään erilaisia jatko-opintoihin ja urasuunnitteluun liittyviä vaihtoehtoja opiskelijan omien suunnitelmien ja valintojen tueksi sekä ohjataan näihin liittyvissä tiedonhauissa. Ohjauksen avulla opiskelijaa tuetaan ymmärtämään erilaisten lukioaikaisten valintojen vaikutukset ura- ja jatko-opintomahdollisuuksiinsa. Ohjausta voidaan järjestää kurssimuotoisena opetuksena, henkilökohtaisena ja pienryhmäohjauksena, vertausohjauksena sekä näiden yhdistelmänä.

Opiskelijan opintojen sujumista seurataan ja etenemistä tuetaan. Opiskelijoiden opiskelun ja hyvinvoinnin seuraamisesta ja tukemisesta huolehditaan yhteistyössä huoltajien ja opiskeluhuoltohenkilöstön kanssa.

Liite opetussuunnitelmaan: Taidelukion ohjaussuunnitelma13.6.2016