Musiikkilinjan opiskelijoiden taustat

Vuosittain musiikkilinjalle tulee opiskelemaan hyvinkin erilaisia nuoria. Osalla on musiikkiopisto-opintoja, osa on harrastanut musiikkia vähemmän ohjatusti. Mukaan on mahtunut myös myöhäisemmässä vaiheessa musiikista innostuneita. Musiikkilinja sopii sekä aiemmin musiikkia opiskelleille että niille, jotka ovat motivoituneita aloittamaan määrätietoisen opiskelun. Jokainen pääsykokeen kautta kouluun linjalle hyväksytty voi opiskella omista lähtökohdistaan mm. laulua ja/tai soittoa.

Monista musiikkilinjalla opiskelleista on tullut musiikin ammattilaisia. Tarkoitus ei ole kuitenkaan kouluttaa vain ammattilaisia – suuri osa opiskelijoista on pitänyt lukion jälkeen musiikin harrastuksena ja hakeutunutkin aivan muille ammattialoille.

Taidelukion musiikkilinjalla on tärkeä tehtävä edistää musiikista kiinnostuneiden nuorten tasavertaista mahdollisuutta päästä musiikinopetuksen pariin.