Pää- ja sivusoitinopinnot

Nämä opinnot koostuvat laulun pääaine- ja sivuaineopinnoista ja soiton pää- ja sivuaineopinnoista  (PSOI tai SSOI).

Pää- ja sivusoitinopinnot koostuvat kahden instrumentin soiton opiskelusta tai laulun ja yhden instrumentin opiskelusta.

Pääsoitinta opiskellaan vähintään neljä ja sivusoitinta vähintään kaksi kurssia. Lisäksi voi valita vielä kaksi kurssia pääainetta ja yhden kurssin sivuainetta.

Kurssit suoritetaan kolmen vuosikurssin aikana seuraavasti:

Jos opiskelija suorittaa instrumentissaan musiikkiopistotason kurssitutkinnon, hän saa siitä kaksi lisäkurssia päättötodistukseensa.

Opetus järjestetään osittain yhteistyössä Savonlinnan musiikkiopiston ja muiden musiikkioppilaitosten kanssa. Osa opiskelijoista on kirjoilla näissä musiikkioppilaitoksissa ja saa sieltä pää- tai sivusoittimensa tai molempien opetuksen. Opiskelija maksaa itse muiden musiikkioppilaitosten lukukausimaksun, mutta saa näistä yleensä pitemmän opetusajan kuin Taidelukiosta.

Edellä mainitut kurssimäärät eivät riipu opiskelijalle annetun laulu- tai soittotunnin pituudesta. Osa opiskelusta on opiskelijan itsenäistä soiton tai laulun harjoittelua.

Myös Taidelukiosta opetuksensa saavilla opiskelijoilla on mahdollisuus suorittaa Suomen musiikkioppilaitosten liiton vaatimusten mukaisia soitto- ja laulututkintoja.

Mikäli katsotaan, että opiskelija ei ole käyttänyt oikeuttaan Taidelukion järjestämään laulun- tai soitonopiskeluun riittävän tavoitteellisesti, häneltä voidaan evätä pää- ja sivusoittimen kolmannen vuosikurssin opinnot. Tällöin hänen on suoritettava muita kursseja niin, että hän tulee suorittaneeksi riittävän määrän musiikkikursseja ja muita lukiokursseja.

Resurssien niin salliessa voidaan opiskelijan henkilökohtaiset tarpeet ja musiikilliset ominaisuudet huomioida myöntämällä hänelle oikeus soitto- tai lauluopintoihin myös neljäntenä opiskeluvuonna. Tätä oikeutta harkitaan kunkin opiskelijan kohdalla tapauskohtaisesti. Perusteena voi olla esim. opiskelijan tavoitteena oleva musiikkiammatti ja/tai erinomainen menestys soitto- tai lauluopinnoissa.

Samoilla perusteilla resurssien salliessa opiskelijalle voidaan myöntää oikeus toisen sivusoittimen opintoihin Taidelukiosta.

Neljännen vuoden soitinopinnoista voi saada yhden kurssin ja sivusoitinopinnoista yhden kurssin lukuvuotta kohden.

Tavoitteet

Pääsoitin / laulu (PSOI01-06)

Pakolliset kurssit PLAU01 – PLAU04, syventävät kurssit PLAU05 ja PLAU06

Sivusoitin / laulu (SSOI01-03)

Pakolliset kurssit SLAU01 – SLAU02, syventävä kurssi SLAU03

Laulunopiskelua tukevia aineita ovat mm. kuoro, bändi, lauluyhtyeet ja poplaulu.

Tavoitteet

Kurssien tavoitteena on, että opiskelija

Keskeiset sisällöt

Arviointi ja kurssi suorittaminen

Kurssit suoritetaan osallistumalla opetukseen ja harjoittelemalla säännöllisesti sekä suorittamalla annetut tehtävät. Opiskelijan edistymistä arvioidaan arvosanoilla 4-10 teknisen ja tulkinnallisen kehittymisen, ahkeruuden, aktiivisuuden ja motivaation perusteella. Arvioinnissa otetaan huomioon opiskelijan lähtötaso. Kannustetaan opiskelijaa esiintymään esim. koulun konserteissa ja osallistumaan yhteismusisointiin osana lauluopintojaan. Opiskelijalla on mahdollisuus halutessaan suorittaa SML:n vaatimusten mukaisia laulututkintoja.

Kiitettävän arvosanan kriteerit: Opiskelija käy säännöllisesti oppitunneilla, ottaa vastuuta omasta edistymisestään, harjoittelee saamiensa ohjeiden mukaisesti, on motivoitunut kehittämään laulutaitoaan, saavuttaa eri tyylisiin kappaleisiin sopivan äänialueen. Opiskelija valmistaa osan harjoittamastaan ohjelmistosta esitettävään kuntoon.

Pääaine / soitto (PSOI01-06)

Pakolliset kurssit PSOI01 – PSOI04 syventävät kurssit PSOI05 ja PSOI06

Sivuaine / soitti (SSOI01-03)

Pakolliset kurssit SSOI01 ja SSOI02, syventävä kurssi SSOI03

Savonlinnan Taidelukiossa annetaan opetusta mm. seuraavissa soittimissa: piano, vapaa säestys, jousisoittimet, nokkahuilu, huilu, oboe, klarinetti, fagotti, saksofoni, trumpetti, pasuuna, käyrätorvi, tuuba, kantele, harmonikka, kitara, mandoliini, sähkökitara, basso, rummut, lyömäsoittimet ja kirkkourut.

Soitonopiskelua tukevat soittaminen bändissä, kansanmusiikkiyhtyeessä, kamarimusiikkiyhtyeessä tai orkesterissa sekä toimiminen säestäjänä.

Tavoitteet

Soittokurssien tavoitteena on, että opiskelija

Keskeiset sisällöt

Arviointi ja kurssin suorittaminen

Kurssit suoritetaan osallistumalla opetukseen ja harjoittelemalla säännöllisesti sekä suorittamalla annetut tehtävät. Opiskelijan edistymistä arvioidaan arvosanoilla 4-10 teknisen ja tulkinnallisen kehittymisen, ahkeruuden, aktiivisuuden ja motivaation perusteella. Arvioinnissa otetaan huomioon opiskelijan kehittyminen omasta lähtötasostaan ja aktiivisuus oppitunneilla. Kannustetaan opiskelijaa esiintymään esim. koulun konserteissa ja osallistumaan yhteismusisointiin osana soitinopintojaan. Opiskelijalla on mahdollisuus halutessaan suorittaa SML:n vaatimusten mukaisia tutkintoja.

Kiitettävän arvosanan kriteerit: Opiskelija käy säännöllisesti oppitunneilla, ottaa vastuuta omasta edistymisestään, harjoittelee saamiensa ohjeiden mukaisesti, on motivoitunut kehittämään soittotaitoaan. Opiskelija valmistaa osan harjoittamastaan ohjelmistosta esitettävään kuntoon.

Ykkösten kansanmusiikkiryhmä promenadi-konsertissa 2016. Lähde. Mikko Nikula