Musiikin historia ja kuuntelu

Kaikki musiikkilinjalaiset opiskelevat musiikinhistorian viisi kurssia. Nämä kurssit muodostavat kokonaisuuden, joilla tiedollisen oppiaineksen ja runsaan kuuntelumateriaalin avulla perehdytään länsimaisen taidemusiikin  ja afroamerikkalaisen musiikin vaiheisiin ja luodaan katsaus vieraiden kulttuureiden  musiikkeihin. Tavoitteena on, että opiskelija saa musiikillisia elämyksiä ja  oppii kuuntelemalla hahmottamaan ja erottamaan musiikkityylejä ja lajeja.

Opiskelijan musiikillinen tieto syvenee suomalaisesta, länsimaisesta ja globaalista kulttuurista. Hän tutustuu musiikki-ilmiöiden kulttuurisiin, historiallisiin ja yhteiskunnallisiin taustoihin. Tavoitteena on myös, että opiskelija oppii hahmottamaan kokonaisuuksia: musiikin lisäksi musiikin kulttuurisidonnaisuutta,  eri aikakausien muiden taiteenalojen piirteitä ja maailmanhistorian tapahtumia. Opiskelija oppii arvostamaan musiikin ja ylipäätänsä taiteen kulttuuriperimää ja erilaisia muotoja, jolloin hänen ymmärryksensä kulttuurin eri ilmenemismuotoja kohtaan lisääntyy.

Kaikkien kurssien sisältöön voi kuulua myös kulttuurin ajankohtaisia ilmiöitä. Opintomatkat tukevat oppiaineen opiskelua.

Tunneilla kuunneltavien runsaiden musiikkinäytteiden vuoksi opiskelijan on tärkeää osallistua opetukseen säännöllisesti.

Kurssien arviointi

Kurssit arvioidaan arvosanoilla 4-10 opiskelijan aktiivisuuden, kirjallisten kokeiden, kuuntelukokeiden, mahdollisten ryhmätöiden, esitelmien ja tutkielmien perusteella. Arvioidaan opiskelijan taitoa kuuntelemalla hahmottaa musiikkia, tunnistaa tyylikausia ja genrejä, sekä kykyä ilmaista ajatuksiaan kirjoittamalla ja keskustelemalla.

Koulukohtaiset pakolliset kurssit

MHK01 – musiikin opiskelun orintaatiokurssi

MHKo2 – musiikin alkuhämärästä barokin aikaan

Edeltävä suoritus MHK01.

MHK03 – klassismi ja romantiikka

Edeltävät suoritukset MHK01 ja MHK02

MHK04 – 1900-luvun ismeistä tähän päivään ja Suomen musiikki

Edeltävät suoritukset MHK01,  MHK02 ja MHK03

Kurssin tavoitteina on, että opiskelija

MHK05 – kansat musisoivat: jazzia, rockia ja etnoa

Edeltävät suoritukset MHK01, MHK02, MHK03, MHK04

Keskeiset sisällöt

Lähde. Promenadikonsertti 2016. Mikko Nikula.

Musiikkilukion opinnot1.8.2018