Säveltapailu ja musiikin teoria (stt)

Säveltapailu- ja musiikin teoriaopinnot syventävät musiikillisia taitoja ja hahmotuskykyä. Opinnot kehittävät musiikillista luku- ja kirjoitustaitoa, joista on hyötyä vaikkapa oman musiikin tekemisessä. Säveltapailu- ja teoriaopinnot antavat myös hyvän pohjan musiikin jatko-opinnoille lukion jälkeen.

Musiikkilinjalaiset opiskelevat vähintään viisi kurssia säveltapailu- ja teoria-aineita (STT). Halutessaan opiskelija voi suorittaa vielä kuusi kurssia lisää. Opetus järjestetään osittain yhteistyössä Savonlinnan musiikkiopiston kanssa. Ryhmät muodostetaan opiskelijoiden lähtötason mukaan.

Opiskelijan on opiskeltava vähintään Taidelukion STT-kurssit 01-03 eli Suomen Musiikkioppilaitosten liiton vaatimusten mukainen teorian ja säveltapailun musiikin perustason oppimäärä (entinen 3/3 tai mupe 3) sekä lisäksi vähintään yksi Taidelukion tarjoamista muista säveltapailun ja teorian opintokokonaisuuksista. Opiskelijoilla on mahdollisuus suorittaa Suomen Musiikkioppilaitosten liiton (SML:n)  vaatimusten mukaisia tutkintoja.

Opiskelijalle voidaan hyväksilukea kursseja Suomen Musiikkioppilaitosten liiton vaatimusten mukaan suoritetuilla vastaavilla tutkinnoilla.

Tavoitteena on, että opiskelija

Arviointi

Kurssit arvioidaan arvosanoilla 4-10. Arvosteluun vaikuttavat opiskelijan säveltapailu-  ja teoriakokeiden lisäksi aktiivisuus oppitunneilla.  Päättötodistuksen arvosanaa määrättäessä otetaan huomioon opiskelijan viisi parhaiten suorittamaa STT-kurssia.

Koulukohtaiset pakolliset kurssit

STT01 – säveltapailun ja musiikin teorian peruskurssi 1

Vastaa SML:n säveltapailun ja teorian musiikin perusteiden 1 oppimäärää.

STT02 – säveltapailun ja musiikin teorian peruskurssi 2

Vastaa SML:n säveltapailun ja teorian musiikin perusteiden 2 oppimäärää.

STT03 – säveltapailun ja musiikin teorian peruskurssi 3

Vastaa SML:n säveltapailun ja teorian musiikin perusteiden 3 oppimäärää.

Tavoitteet

Näiden kolmen ns. peruskurssin tavoitteena on, että opiskelija

Arviointi ja kurssien suorittaminen

Kurssit arvioidaan arvosanoilla 4-10. Arvosteluun vaikuttavat opiskelijan säveltapailu-  ja teoriakokeiden lisäksi opiskelijan kehittyminen omasta lähtötasostaan ja aktiivisuus oppitunneilla. Kurssit voi suorittaa osallistumalla Taidelukion opetukseen tai suorittamalla ne muussa musiikkioppilaitoksessa SML:n vaatimusten mukaan.

Koulukohtaiset syventävät kurssit, joista opiskelija suorittaa vähintään kaksi kurssia

STTo4 – säveltapailu 1A

STT05 – säveltapailu 1B

Kurssit STT04 ja STT05 vastaavat SML:n vaatimusten mukaista Säveltapailu I:n oppimäärää (opistotaso).

Edeltävät suoritukset: kurssit STT1-3.

Säveltapailu 1A ja 1B  kurssien tavoitteena on, että opiskelija

Arviointi ja kurssien suorittaminen

Kurssit arvioidaan arvosanoilla 4-10. Arvosteluun vaikuttaa säveltapailukokeiden lisäksi aktiivisuus oppitunneilla. Kurssit voi suorittaa osallistumalla Taidelukion opetukseen tai suorittamalla ne muussa musiikkioppilaitoksessa SML:n vaatimusten mukaan.

STT06 – pop/jazz-musiikin teorian perusteet

STT07 – pop/jazz-musiikin säveltapailun perusteet

Edeltävät suoritukset: STT01-03.

STT06 ja STT07 -kurssien tavoitteena on, että opiskelija

Arviointi ja kurssien suorittaminen

Kurssit arvioidaan arvosanoilla 4-10. Arvosteluun vaikuttavat säveltapailu- ja teoriakokeiden lisäksi opiskelijan aktiivisuus oppitunneilla ja henkilökohtainen edistyminen.

STT08 – teoria 1A

STT9 – teoria IB

Kurssit  STT08 ja 09 vastaavat SML:n vaatimusten mukaista Teoria I:n oppimäärää.

Edeltävät suorituksen kurssit STT01-03.

Tavoitteet

Kurssin tavoitteena on, että opiskelija

Arviointi ja kurssien suorittaminen

Kurssit arvioidaan arvosanoilla 4-10. Arvosteluun vaikuttaa kokeiden lisäksi opiskelijan kehittyminen omasta lähtötasostaan ja aktiivisuus oppitunneilla. Kurssit voi suorittaa osallistumalla Taidelukion opetukseen tai suorittamalla ne muussa musiikkioppilaitoksessa SML:n vaatimusten mukaan.

STT10 – harmoniaoppi 1

STT11 – harmoniaoppi 2

Kurssit STT 10 ja 11 vastaavat SML:n  vaatimusten mukaista harmoniaoppia.

Edeltävät suoritukset STT01-05  ja STT08-09.

Tavoitteet

Kurssien tavoitteena on, että opiskelija

Arviointi ja kurssien suorittaminen

Kurssit arvioidaan arvosanoilla 4-10. Arvosteluun vaikuttaa kokeiden lisäksi opiskelijan aktiivisuus oppitunneilla. Kurssit voi suorittaa osallistumalla Taidelukion opetukseen tai suorittamalla ne muussa musiikkioppilaitoksessa SML:n vaatimusten mukaan.

Lähde. Promenadikonsertin poplaulajat 2016 Mikko Nikula.