Musiikin opiskelu Savonlinnan Taidelukiossa

Savonlinnan Taidelukiolla on Opetusministeriön myöntämä erityinen koulutustehtävä laaja-alaisen kuvataiteen ja musiikin osalta.

Musiikkilukiossa toteutetaan tätä erityistä koulutehtävää ja sitä säätelee tässä asiakirjassa esiteltävä opetussuunnitelma. Tälle opetussuunnitelmalle ei ole tehty valtakunnallisia perusteita, vaan se pohjautuu Taidelukion omaan suunnitteluun. Musiikkiopintojen pariin päästäkseen oppijan tule osallistua pääsykokeeseen. Kokeessa on annettava riittävät näytöt musiikillisesta motivoituneisuudesta sekä perusosaamisesta.

Lukion musiikinopetus perustuu ajatukselle, että musiikki on olennainen osa kulttuuria ja inhimillistä toimintaa. Musiikinopetus tähtää siihen, että opiskelija tiedostaa musiikkisuhteensa ja syventää sitä. Omakohtainen musiikkisuhde vahvistaa itsetuntemusta ja kokonaisvaltaista hyvinvointia sekä tukee itsetuntoa. Opiskelija oppii ymmärtämään ja arvostamaan musiikin monenlaisia ilmenemismuotoja ja merkityksiä. Musiikin opiskelu tarjoaa elämyksiä, kokemuksia, taitoja ja tietoja sekä tilaisuuksia mielikuvituksen käyttöön. Ne kaikki lisäävät opiskelijan musiikillista sivistystä sekä rohkaisevat häntä luovaan taiteelliseen ajatteluun ja elinikäiseen musiikin harrastamiseen.

Olennaista musiikin opetuksessa ja oppimisessa on ilmaiseminen, yhdessä tekeminen ja myönteiset kokemukset. Musiikillinen osaaminen sekä luovan ja kriittisen ajattelun taidot kehittyvät vuorovaikutuksessa muiden kanssa. Yhdessä musisoiminen on ainutlaatuista ryhmätoimintaa, joka vahvistaa sosiaalisia ja kommunikaatiotaitoja. Laulaminen, soittaminen, kuunteleminen ja luova tuottaminen ovat sekä työtapoja että opetuksen keskeisiä sisältöjä, joita musiikin yhdistäminen muuhun taiteelliseen ilmaisuun rikastaa. Sisältöjen valinnassa otetaan huomioon opiskelijoiden erilaiset valmiudet ja kiinnostuksen kohteet siten, että musiikin kursseilla pyritään tarjoamaan jokaiselle opiskelijalle mielekkäitä musiikillisia tehtäviä.

Taideaineena musiikki luo koulun kulttuuritoimintaa ja vahvistaa yhteisöllisyyttä. Se on merkittävä osa lukion juhlia ja muita tapahtumia. Musiikinopiskelu syventää oman ja muiden kulttuurien tuntemusta. Se auttaa arvostamaan kulttuurien monimuotoisuutta ja ymmärtä- mään kulttuurien- ja taiteidenvälistä vuorovaikutusta. Opiskelija kehittää valmiuksiaan taiteelliseen työskentelyyn, aktiiviseen kulttuurivaikuttamiseen, teknologian hyödyntämiseen musiikillisessa ilmaisussa sekä median tarjonnan kriittiseen tarkasteluun.

MUSIIKKILUKION ERITYISEN TEHTÄVÄN MUKAINEN MUSIIKINOPETUS

Opetuksen tavoitteet

Musiikin opetussuunnitelman alussa esiteltyjen yleisten musiikinopetuksen tavoitteiden lisäksi erityisen tehtävän musiikinopetuksessa opiskelija voi  perehtyä musiikkiaineisiin laaja-alaisesti.

Savonlinnan Taidelukion musiikkilukiolla opiskellaan ja harrastetaan musiikkia tavoitteellisesti. Työskentely musiikin parissa tarjoaa opiskelijoille elämyksiä, kokemuksia, tietoa ja taitoa, joiden kautta musiikista tulee persoonallinen ilmaisuväline ja elämää rikastuttava tekijä. Opiskelija saa laajan kokonaiskäsityksen musiikin eri ilmiöistä. Hän löytää omat erityiset kiinnostuksen kohteensa musiikin alueelta ja harjaantuu tekemään musiikkia yhdessä toisten kanssa arvostaen myös heidän näkökulmiaan ja osaamistaan. Opiskelija osaa ohjata toimintaansa aktiivisesti, mutta osaa myös hyödyntää musiikinopettajilta saamaansa ohjausta ja tukea. Opiskelija saa monipuolisen koulutuksen kehittyäkseen asiantuntevaksi musiikinharrastajaksi tai jatkaakseen opiskeluaan musiikin ammattilaiseksi.

Opetuksen keskeiset sisällöt, työtavat ja työvälineet

Musiikkikursseilla on mahdollisuus opiskella musiikin eri lajeja, kuten klassista musiikkia, afroamerikkalaista musiikkia ja kansanmusiikkia. Opiskelun materiaalina käytetään eri tyylilajien ja aikakausien musiikkia, johon perehdytään kuunnellen, soittaen, laulaen, musiikista kirjoittaen ja nuotintaen. Erityisesti opiskelijoita kannustetaan omaan musiikki-ilmaisuun ja oman sävelkielen löytämiseen säveltäen, sovittaen, tulkiten, improvisoiden ja taltioiden. Musiikkia tehdään käyttäen akustisia, sähköisiä ja ohjelmistopohjaisia soittimia, laulaen yksin ja ryhmässä sekä äänittäen ja ohjelmoiden. Kaikkien opiskelijoiden musiikillisia mieltymyksiä ja heille ominaisia musiikillisen ilmaisun tapoja pidetään yhtä arvokkaina.

Arviointi

Musiikinopiskelun toimintakulttuuri pohjautuu positiiviseen ja kannustavaan palautteeseen, jota antavat sekä opettajat että opiskelijat. Musiikkiaineiden arvioinnilla tuetaan opiskelijan taidollista ja tiedollista edistymistä sekä vahvistetaan hänen musiikillisen minäkuvansa rakentumista.

Numeroarviointi annetaan seuraavista musiikkikursseista:

Muista musiikkikursseista (soveltavat opinnot) opiskelija saa suoritusmerkinnän. Opiskelijalle annetaan myös sanallista palautetta musisoinnistaan yksilönä ja ryhmän jäsenenä sekä ohjataan itsenäiseen edistymisensä arviointiin.

Livetaltioinnit

Ohessa muutamia Taidelukion eri kokoonpanojen livetaltiointeja.