Lukiokoulutuksen tehtävä
Lukion opetusuunnitelman perusteet määrittelevät lukiokoulutuksen tehtvävän valtakunnan tasolla.
Paikallisessa opetussuunnitelmatyössä olemme korostaneet, että Savonlinnan Taidelukiolla on kaksi laajaa tehtävää. Se toimii ensinnäkin maan muiden lukioiden tavoin yleissivistävä oppilaitos, joka antaa opiskelijalle riittävät tiedot ja taidot kaikkiin lukion oppimääriin perustuviin jatko-opintoihin. Toiseksi se antaa laadukasta ja laaja-alaista taidekasvatuksen opetusta. Tätä tehtävää toteuttaessa Savonlinnan Taidelukio tutustuttaa opiskelijansa taideaineille ominaiseen tiedon ja taidon tuottamisen tapoihin. Nämä tavat arvotetaan yhtä tärkeiksi kuin ylioppilastutkintoon sisältyvien oppiaineiden vastaavat.
Opiskelijat valitaan joko kuvataide- tai musiikkilukioon.
Taidelukio tekee laajaa yhteistyötä paikallisten, kansallisten ja kansainvälisten taide- ja kulttuuri-instituutioiden kanssa.
Taidelukion arvoperusta
Taidelukion arvopohja päivitettiin LOPS2021-prosessin aikana vuosina 2019-2021.
Lukion opetussuunnitelman perusteiden arvoperusta rakentuu demokratialle ja suomalaiselle sivistysihanteelle, jonka mukaan opiskelu ja oppiminen uudistavat yhteiskuntaa ja kulttuuria. Sivistys on yksilöiden ja yhteisöjen taitoa tehdä ratkaisuja eettisen pohdinnan, toisen asemaan asettumisen ja tietoon perustuvan harkinnan avulla. Sivistykseen kuuluu taito ja tahto käsitellä inhimillisten pyrkimysten ja vallitsevan todellisuuden välisiä ristiriitoja eettisesti, myötätuntoisesti ja ratkaisuja etsien.
Sivistys ilmenee huolenpitona, avarakatseisuutena, laaja-alaisena todellisuuden hahmottamisena ja sitoutumisena toimintaan myönteisten muutosten puolesta. Lukion sivistysihanteena on pyrkimys totuuteen, hyvyyteen, kauneuteen, oikeudenmukaisuuteen ja rauhaan.
Lukio-opetuksen perustana on elämän ja ihmisoikeuksien kunnioittaminen sekä ihmisarvon loukkaamattomuus. Lukio-opetus pohjautuu keskeisiin ihmisoikeussopimuksiin. Opiskelija muodostaa lukioaikanaan jäsentyneen käsityksen perus- ja ihmisoikeuksien taustalla olevista arvoista, keskeisistä perus- ja ihmisoikeusnormeista sekä näitä oikeuksia edistävistä toimintatavoista. Lukio-opetus kehittää arvo-osaamista kannustamalla omien arvojen syvälliseen pohdintaan sekä käsittelemällä julkilausuttujen arvojen ja todellisuuden välisiä jännitteitä.
Lukio-opetus edistää yhdenvertaisuutta ja sukupuolten tasa-arvoa sekä demokratiaa ja hyvinvointia. Lukio-opetus on opiskelijaa uskonnollisesti, katsomuksellisesti ja puoluepoliittisesti sitouttamatonta, eikä sitä saa käyttää kaupallisen vaikuttamisen välineenä. Lukio-opetus kannustaa pohtimaan suomalaisen yhteiskunnan ja kansainvälisen kehityksen mahdollisuuksia, vaihtoehtoja ja epäkohtia.
Osallisuus, toimijuus ja yhteisöllisyys korostuvat kaikessa lukion toiminnassa.
Lukio-opetuksessa ymmärretään kestävän elämäntavan välttämättömyys sekä rakennetaan osaamisperustaa ympäristön ja kansalaisten hyvinvointia edistävälle taloudelle. Opiskelija ymmärtää oman toimintansa ja globaalin vastuun merkityksen luonnonvarojen kestävässä käytössä, ilmastonmuutoksen hillinnässä ja luonnon monimuotoisuuden säilyttämisessä. Lukio-opetus kannustaa vastuulliseen toimijuuteen sekä kansainväliseen yhteistyöhön ja maailmankansalaisuuteen YK:n kestävän kehityksen toimintaohjelma Agenda 2030:n mukaisesti.
Jokainen lukio on yhteisö, jossa erilaisista taustoista tulevilla ihmisillä on mahdollisuus tunnistaa ja pohtia yhteisiä hyvän elämän arvoja ja periaatteita sekä oppia yhteistyöhön. Lukiossa kannustetaan keskinäiseen välittämiseen ja huolenpitoon. Luovuutta, aloitteellisuutta, rehellisyyttä ja sisua arvostetaan. Inhimillinen ja kulttuurinen moninaisuus nähdään rikkautena ja luovuuden lähteenä. Kulttuuriperintöjä vahvistetaan välittämällä, arvioimalla ja uudistamalla niihin liittyvää tietoa ja osaamista.
Taidelukio perustaa opetus- ja kasvatustehtävänsä luonnollisesti kulttuurimme keskeiselle arvopohjalle. Opiskelijoitamme tuetaan jäsentämään arvomaailmaansa ja pohtimaan kriittisesti valintojaan. Heitä kannustetaan luovaan toimintaan, pitkäjänteisyyteen ja työhön sitoutumiseen, vastuullisuuteen sekä vahvaan vuorovaikutteisuuteen.
Taidelukion LOPS2021-prosessissa halusimme vielä täsmentää tiettyjä asioita ja ne on koottu tähän alle
Taidelukio on yhteisö yksilöille. Täällä jokaisen tulee käyttäytyä hyvin ja toisia kunnioittavasti. Taidelukio tukee opiskelijoiden kasvua yhteistyökykyisiksi, korkeat eettiset, esteettisen ja ekologiset arvot sisäistäneiksi ihmisiksi, jotka tiedostavat oikeutensa ja velvollisuutensa sekä tuntevat vaikutusmahdollisuutensa.
Koulumme yksi tunnuspiirteistä on laajasti ymmärretty kasvatusoptimismi. Tarjoamme aktiivisille opiskelijoille, eri vuosikursseille ja opiskelijakunnan hallitukselle mahdollisuuksia saada onnistumisen elämyksiä erilaisten vuodenkiertoon liittyvien tapahtumien järjestämisen myötä. Tapahtumissa vastuutamme nuoret siten, että osallistujat eivät pahoita mieltään / sisältö ei ole loukkaavaa.
Taidekasvatus voi olla väylä lisätä kulttuurista suvaitsevaisuutta, “– taidekasvatus voi olla tie suvaitsevaisuuteen ja inhimillisempään tietoisuuteen, joka tulisi kaikessa koulutuksessa saattaa kaikkien ulottuville.”. Kimmo Lehtonen
Savonlinnan Taidelukion opinto-opas14.5.2014