Taidelukion musiikkilinja – mitä olisi elämä ilman musiikkia?

Sa­von­lin­nan Tai­de­lu­ki­ol­la on Ope­tus­mi­nis­te­ri­ön myön­tä­mä eri­tyi­nen kou­lu­tus­teh­tä­vä laa­ja-alai­sen kuva­tai­teen ja mu­sii­kin osal­ta.

Mu­siik­ki­lin­jal­la to­teu­te­taan tätä eri­tyis­tä kou­lu­teh­tä­vää ja sitä sää­te­lee täs­sä asia­kir­jas­sa esi­tel­tä­vä ope­tus­suun­ni­tel­ma. Täl­le ope­tus­suun­ni­tel­mal­le ei ole teh­ty val­ta­kun­nal­li­sia pe­rus­tei­ta, vaan se poh­jau­tuu Tai­de­lu­ki­on omaan suun­nit­te­luun. Mu­siik­ki­o­pin­to­jen pa­riin pääs­täk­seen op­pi­jan tule osal­lis­tua pää­sy­ko­kee­seen. Ko­kees­sa on an­net­ta­va riit­tä­vät näy­töt mu­sii­kil­li­ses­ta mo­ti­voi­tu­nei­suu­des­ta sekä pe­rus­o­saa­mi­ses­ta.

Lu­ki­on mu­sii­kin­o­pe­tus pe­rus­tuu aja­tuk­sel­le, että mu­siik­ki on olen­nai­nen osa kult­tuu­ria ja in­hi­mil­lis­tä toi­min­taa. Mu­sii­kin­o­pe­tus täh­tää sii­hen, että opis­ke­li­ja tie­dos­taa mu­siik­ki­suh­teen­sa ja sy­ven­tää sitä. Oma­koh­tai­nen mu­siik­ki­suh­de vah­vis­taa itse­tun­te­mus­ta ja koko­nais­val­tais­ta hy­vin­voin­tia sekä tu­kee itse­tun­toa. Opis­ke­li­ja op­pii ym­mär­tä­mään ja ar­vos­ta­maan mu­sii­kin mo­nen­lai­sia il­me­ne­mis­muo­to­ja ja mer­ki­tyk­siä. Mu­sii­kin opis­ke­lu tar­jo­aa elä­myk­siä, ko­ke­muk­sia, tai­to­ja ja tie­to­ja sekä ti­lai­suuk­sia mie­li­ku­vi­tuk­sen käyt­töön. Ne kaik­ki li­sää­vät opis­ke­li­jan mu­sii­kil­lis­ta si­vis­tys­tä sekä roh­kai­se­vat hän­tä luo­vaan tai­teel­li­seen ajat­te­luun ja elin­i­käi­seen mu­sii­kin har­ras­ta­mi­seen.

Lu­ki­on mu­sii­kin­o­pe­tus pe­rus­tuu aja­tuk­sel­le, että mu­siik­ki on olen­nai­nen osa kult­tuu­ria ja in­hi­mil­lis­tä toi­min­taa. Mu­sii­kin­o­pe­tus täh­tää sii­hen, että opis­ke­li­ja tie­dos­taa mu­siik­ki­suh­teen­sa ja sy­ven­tää sitä. Oma­koh­tai­nen mu­siik­ki­suh­de vah­vis­taa itse­tun­te­mus­ta ja koko­nais­val­tais­ta hy­vin­voin­tia sekä tu­kee itse­tun­toa. Opis­ke­li­ja op­pii ym­mär­tä­mään ja ar­vos­ta­maan mu­sii­kin mo­nen­lai­sia il­me­ne­mis­muo­to­ja ja mer­ki­tyk­siä. Mu­sii­kin opis­ke­lu tar­jo­aa elä­myk­siä, ko­ke­muk­sia, tai­to­ja ja tie­to­ja sekä ti­lai­suuk­sia mie­li­ku­vi­tuk­sen käyt­töön. Ne kaik­ki li­sää­vät opis­ke­li­jan mu­sii­kil­lis­ta si­vis­tys­tä sekä roh­kai­se­vat hän­tä luo­vaan tai­teel­li­seen ajat­te­luun ja elin­i­käi­seen mu­sii­kin har­ras­ta­mi­seen.

Olen­nais­ta mu­sii­kin ope­tuk­ses­sa ja op­pi­mi­ses­sa on il­mai­se­mi­nen, yh­des­sä te­ke­mi­nen ja myön­tei­set ko­ke­muk­set. Mu­sii­kil­li­nen osaa­mi­nen sekä luo­van ja kriit­ti­sen ajat­te­lun tai­dot ke­hit­ty­vät vuo­ro­vai­ku­tuk­ses­sa mui­den kans­sa. Yh­des­sä mu­si­soi­mi­nen on ai­nut­laa­tuis­ta ryh­mä­toi­min­taa, joka vah­vis­taa so­si­aa­li­sia ja kom­mu­ni­kaa­ti­o­tai­to­ja. Lau­la­mi­nen, soit­ta­mi­nen, kuun­te­le­mi­nen ja luo­va tuot­ta­mi­nen ovat sekä työ­ta­po­ja että ope­tuk­sen kes­kei­siä si­säl­tö­jä, joi­ta mu­sii­kin yh­dis­tä­mi­nen muu­hun tai­teel­li­seen il­mai­suun ri­kas­taa. Si­säl­tö­jen va­lin­nas­sa ote­taan huo­mi­oon opis­ke­li­joi­den eri­lai­set val­miu­det ja kiin­nos­tuk­sen koh­teet si­ten, että mu­sii­kin kurs­seil­la py­ri­tään tar­jo­a­maan jo­kai­sel­le opis­ke­li­jal­le mie­lek­käi­tä mu­sii­kil­li­sia teh­tä­viä.

Olen­nais­ta mu­sii­kin ope­tuk­ses­sa ja op­pi­mi­ses­sa on il­mai­se­mi­nen, yh­des­sä te­ke­mi­nen ja myön­tei­set ko­ke­muk­set. Mu­sii­kil­li­nen osaa­mi­nen sekä luo­van ja kriit­ti­sen ajat­te­lun tai­dot ke­hit­ty­vät vuo­ro­vai­ku­tuk­ses­sa mui­den kans­sa. Yh­des­sä mu­si­soi­mi­nen on ai­nut­laa­tuis­ta ryh­mä­toi­min­taa, joka vah­vis­taa so­si­aa­li­sia ja kom­mu­ni­kaa­ti­o­tai­to­ja. Lau­la­mi­nen, soit­ta­mi­nen, kuun­te­le­mi­nen ja luo­va tuot­ta­mi­nen ovat sekä työ­ta­po­ja että ope­tuk­sen kes­kei­siä si­säl­tö­jä, joi­ta mu­sii­kin yh­dis­tä­mi­nen muu­hun tai­teel­li­seen il­mai­suun ri­kas­taa. Si­säl­tö­jen va­lin­nas­sa ote­taan huo­mi­oon opis­ke­li­joi­den eri­lai­set val­miu­det ja kiin­nos­tuk­sen koh­teet si­ten, että mu­sii­kin kurs­seil­la py­ri­tään tar­jo­a­maan jo­kai­sel­le opis­ke­li­jal­le mie­lek­käi­tä mu­sii­kil­li­sia teh­tä­viä.

Tai­de­ai­nee­na mu­siik­ki luo kou­lun kult­tuu­ri­toi­min­taa ja vah­vis­taa yh­tei­söl­li­syyt­tä. Se on mer­kit­tä­vä osa lu­ki­on juh­lia ja mui­ta ta­pah­tu­mia. Mu­sii­kin­o­pis­ke­lu sy­ven­tää oman ja mui­den kult­tuu­rien tun­te­mus­ta. Se aut­taa ar­vos­ta­maan kult­tuu­rien moni­muo­toi­suut­ta ja ym­mär­tä- mään kult­tuu­rien- ja tai­tei­den­vä­lis­tä vuo­ro­vai­ku­tus­ta. Opis­ke­li­ja ke­hit­tää val­miuk­si­aan tai­teel­li­seen työs­ken­te­lyyn, ak­tii­vi­seen kult­tuu­ri­vai­kut­ta­mi­seen, tek­no­lo­gi­an hyö­dyn­tä­mi­seen mu­sii­kil­li­ses­sa il­mai­sus­sa sekä me­di­an tar­jon­nan kriit­ti­seen tar­kas­te­luun.

MU­SIIK­KI­LIN­JAN ERI­TYI­SEN TEH­TÄ­VÄN MU­KAI­NEN MU­SII­KIN­O­PE­TUS

Ope­tuk­sen ta­voit­teet

Mu­sii­kin ope­tus­suun­ni­tel­man alus­sa esi­tel­ty­jen yleis­ten mu­sii­kin­o­pe­tuk­sen ta­voit­tei­den li­säk­si eri­tyi­sen teh­tä­vän mu­sii­kin­o­pe­tuk­ses­sa opis­ke­li­ja voi  pe­reh­tyä mu­siik­ki­ai­nei­siin laa­ja-alai­ses­ti. Mu­siik­ki­lin­jan kurs­si­opas löy­tyy ohei­ses­ta lin­kis­tä!

Sa­von­lin­nan Tai­de­lu­ki­on mu­siik­ki­lin­jal­la opis­kel­laan ja har­ras­te­taan mu­siik­kia ta­voit­teel­li­ses­ti. Työs­ken­te­ly mu­sii­kin pa­ris­sa tar­jo­aa opis­ke­li­joil­le elä­myk­siä, ko­ke­muk­sia, tie­toa ja tai­toa, joi­den kaut­ta mu­sii­kis­ta tu­lee per­soo­nal­li­nen il­mai­su­vä­li­ne ja elä­mää ri­kas­tut­ta­va te­ki­jä. Opis­ke­li­ja saa laa­jan koko­nais­kä­si­tyk­sen mu­sii­kin eri il­mi­öis­tä. Hän löy­tää omat eri­tyi­set kiin­nos­tuk­sen koh­teen­sa mu­sii­kin alu­eel­ta ja har­jaan­tuu te­ke­mään mu­siik­kia yh­des­sä tois­ten kans­sa ar­vos­ta­en myös hei­dän näkö­kul­mi­aan ja osaa­mis­taan. Opis­ke­li­ja osaa oh­ja­ta toi­min­taan­sa ak­tii­vi­ses­ti, mut­ta osaa myös hyö­dyn­tää mu­sii­kin­o­pet­ta­jil­ta saa­maan­sa oh­jaus­ta ja tu­kea. Opis­ke­li­ja saa moni­puo­li­sen kou­lu­tuk­sen ke­hit­ty­äk­seen asi­an­tun­te­vak­si mu­sii­kin­har­ras­ta­jak­si tai jat­kaak­seen opis­ke­lu­aan mu­sii­kin am­mat­ti­lai­sek­si.

Ope­tuk­sen kes­kei­set si­säl­löt, työ­ta­vat ja työ­vä­li­neet

Mu­siik­ki­kurs­seil­la on mah­dol­li­suus opis­kel­la mu­sii­kin eri la­je­ja, ku­ten klas­sis­ta mu­siik­kia, afro­a­me­rik­ka­lais­ta mu­siik­kia ja kan­san­mu­siik­kia. Opis­ke­lun ma­te­ri­aa­li­na käy­te­tään eri tyy­li­la­jien ja aika­kau­sien mu­siik­kia, jo­hon pe­reh­dy­tään kuun­nel­len, soit­ta­en, lau­la­en, mu­sii­kis­ta kir­joit­ta­en ja nuo­tin­ta­en. Eri­tyi­ses­ti opis­ke­li­joi­ta kan­nus­te­taan omaan mu­siik­ki-il­mai­suun ja oman sä­vel­kie­len löy­tä­mi­seen sä­vel­tä­en, so­vit­ta­en, tul­ki­ten, imp­ro­vi­soi­den ja tal­ti­oi­den. Mu­siik­kia teh­dään käyt­tä­en akus­ti­sia, säh­köi­siä ja oh­jel­mis­to­poh­jai­sia soit­ti­mia, lau­la­en yk­sin ja ryh­mäs­sä sekä ää­nit­tä­en ja oh­jel­moi­den. Kaik­kien opis­ke­li­joi­den mu­sii­kil­li­sia miel­ty­myk­siä ja heil­le omi­nai­sia mu­sii­kil­li­sen il­mai­sun ta­po­ja pi­de­tään yhtä ar­vok­kai­na.

Mu­siik­ki­kurs­seil­la on mah­dol­li­suus opis­kel­la mu­sii­kin eri la­je­ja, ku­ten klas­sis­ta mu­siik­kia, afro­a­me­rik­ka­lais­ta mu­siik­kia ja kan­san­mu­siik­kia. Opis­ke­lun ma­te­ri­aa­li­na käy­te­tään eri tyy­li­la­jien ja aika­kau­sien mu­siik­kia, jo­hon pe­reh­dy­tään kuun­nel­len, soit­ta­en, lau­la­en, mu­sii­kis­ta kir­joit­ta­en ja nuo­tin­ta­en. Eri­tyi­ses­ti opis­ke­li­joi­ta kan­nus­te­taan omaan mu­siik­ki-il­mai­suun ja oman sä­vel­kie­len löy­tä­mi­seen sä­vel­tä­en, so­vit­ta­en, tul­ki­ten, imp­ro­vi­soi­den ja tal­ti­oi­den. Mu­siik­kia teh­dään käyt­tä­en akus­ti­sia, säh­köi­siä ja oh­jel­mis­to­poh­jai­sia soit­ti­mia, lau­la­en yk­sin ja ryh­mäs­sä sekä ää­nit­tä­en ja oh­jel­moi­den. Kaik­kien opis­ke­li­joi­den mu­sii­kil­li­sia miel­ty­myk­siä ja heil­le omi­nai­sia mu­sii­kil­li­sen il­mai­sun ta­po­ja pi­de­tään yhtä ar­vok­kai­na.

Ar­vi­oin­ti

Mu­sii­kin­o­pis­ke­lun toi­min­ta­kult­tuu­ri poh­jau­tuu po­si­tii­vi­seen ja kan­nus­ta­vaan pa­laut­tee­seen, jota an­ta­vat sekä opet­ta­jat että opis­ke­li­jat. Mu­siik­ki­ai­nei­den ar­vi­oin­nil­la tu­e­taan opis­ke­li­jan tai­dol­lis­ta ja tie­dol­lis­ta edis­ty­mis­tä sekä vah­vis­te­taan hä­nen mu­sii­kil­li­sen minä­ku­van­sa ra­ken­tu­mis­ta.

Nu­me­ro­ar­vi­oin­ti an­ne­taan seu­raa­vis­ta mu­siik­ki­kurs­seis­ta:

  • mu­sii­kin his­to­ria ja kuun­te­lu (MHK)
  • sä­vel­ta­pai­lu ja mu­sii­kin te­o­ria (STT)
  • pää­aine (PLAU tai PSOI)
  • sivu­aine (SLAU tai SSOI)

Muis­ta mu­siik­ki­kurs­seis­ta (so­vel­ta­vat opin­not) opis­ke­li­ja saa suo­ri­tus­mer­kin­nän. Opis­ke­li­jal­le an­ne­taan myös sa­nal­lis­ta pa­lau­tet­ta mu­si­soin­nis­taan yk­si­lö­nä ja ryh­män jä­se­ne­nä sekä oh­ja­taan it­se­näi­seen edis­ty­mi­sen­sä ar­vi­oin­tiin.

Ke­vy­en mu­sii­kin kon­sert­ti tam­mi­kuus­sa 2015. Kuva Mer­vi Kar­vi­nen.

Pro­me­na­di­kon­sert­ti tam­mi­ku­u­ul­ta 2017. Kuva Mer­vi Kar­vi­nen.

Sa­von­lin­nan Tai­de­lu­kio - ha­ki­jan opas28.11.2013